Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Det nya huset blev evakueringslösning

2 december 2020
huvudbild_hus-e
Det nya huset smälter väl in i området. I bakgrunden syns det äldre punkthuset. Foto: Svenska Bostäder
I början av den omfattande renoveringen i kvarteret Hedvig valde Svenska Bostäder att bygga ett nytt punkthus. Vid om- och påbyggnaden av de äldre husen evakuerades hyresgästerna etappvis till det nya huset.

– Det var omöjligt för hyresgästerna att bo kvar under renoveringen. Att evakuera var ett absolut måste. Samtidigt är det inte så lätt att hitta evakueringsbostäder, säger Monica Staaf, projektledare på Svenska Bostäder.

Som tur var fanns det en mindre fristående träbyggnad på gården som på den tiden fungerade som områdets tvättstuga. 2012/2013 gick startskottet för projektet i kvarteret Hedvig då träbyggnaden revs. Det behövdes plats för att bygga ett nytt punkthus med 19 lägenheter.

Punkthuset var färdigt för slutbesiktning våren 2015. Huset kom att få en central roll för att möjliggöra renoveringen av de äldre husen då det kunde fungera som en praktisk evakueringslösning.

Nära till aktiviteter

Till punkthuset skedde evakueringen av hyresgästerna i flera etapper under några år. Hyresgästerna var evakuerade till det nybyggda huset under nio till tolv månader. Först renoverades de tre låghusen, ett i taget och sist åttavåningshuset. 

– Det där med att flytta folk ut och in tar tid. Även om man har flyttfirma så är det ändå begränsningar till exempel med hissar och trapphus. Det hjälper inte att sätta in fler som bär, säger Monica Staaf.

Hon menar att hyresgästerna också ofta behöver maganisera saker. Det är ju inte alltid som de kan flytta till en lika stor evakueringslägenhet som den ursprungliga lägenheten.

– Ingen har i alla fall behövt byta dagis eller hemtjänst. I princip har alla hyresgäster fått en evakuering inom samma gård.

Ombyggnadskoordinator hade viktig roll

Monica Staaf berättar att det fanns en ombyggnadskoordinator som tog hand om kontakterna med hyresgästerna. Koordinatorn besökte samtliga och förklarade hur allt skulle gå till. Hon hjälpte till med ombokningar av abonnemang, beställde flytthjälp, visade prover på mattor, tapeter, köksluckor, kakel med mera.

Möbler som inte fick plats magasinerades. I evakueringshuset fanns internet och kabel TV till alla. 

– Koordinatorn försökte tillgodose alla hyresgästernas önskemål. Hon var den trygga punkten under hela projektet.

Monica Staaf är övertygad om att det har stor betydelse att ha en och samma kontaktperson. Det är en viktig framgångsfaktor.

Också för de hyresgäster som behövde större lägenheter under evakueringstiden föreslogs lösningar i samförstånd med berörda hyresgäster.

Koordinatorn fick också alla hyresgäster att skriva på att man godkände renoveringsåtgärderna. 

Permanenta bostäder

Vid evakueringen betalade Svenska Bostäder även ut ett engångsbelopp ut som skulle täcka merkostnader för hyresgäster vid evakuering och återflytt. Det kunde till exempel handla om kostnader för flytt/återflytt av tele och post. 

Efter att samtliga låghus var färdigrenoverade blev lägenheterna i punkthuset permanenta bostäder för nyinflyttade.

Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne