Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Så ska unik digital satsning rädda stadskärnan

14 januari 2021
e-handel-boras
Samtidigt som e-handeln expanderar och tar allt större marknadsandelar får många fysiska butiker det allt svårare. Foto: Tobias Sterner och Jan Kansanen
Många stadskärnor utmanas under pandemin. I Borås city satsar man på en kombination av en digital och lokal marknadsplats som på samma gång ska minska antalet transporter in till city.

Projektet med att skapa både en lokal och en digital handelsplats i Borås är en del av EU-projektet Surflogh. Det går ut på att boråsarna ska kunna e-handla från de lokala butikerna i stadskärnan. De betalar vid en utcheckning och får sedan en leverans hem till dörren.

– Vi tror på att göra cityhandeln mer tillgänglig. Vi vet att boråsarna i hög utsträckning vill handla i sina lokala butiker och på detta sätt förenklar vi den möjligheten, säger Caroline Wallin, cityledare på Borås City.

Caroline Wallin, Borås City.

Hon tror att Borås är först ut i Sverige, ja till och med i Norden, med denna typ av helhetslösning där en samverkan mellan staden och näringslivet gjort projektet möjligt.

Blev snabbt prioriterat

Hur kom ni på idéen med satsningen om en digital lokal handelsplats?

–Vi började redan innan corona prata om den här möjligheten. Dels utifrån att tillgängliggöra utbudet utifrån e-handel men också utifrån förköpsbeteendet som vi vet växer. Sen när corona kom in i bilden blev det väldigt snabbt ett prioriterat projekt, säger Caroline Wallin.

Hon ser projektet som långsiktigt och något som Borås ska fortsätta med även efter pandemin. Handelsplatsen kommer att bli permanent och ska utvecklas med tiden, i takt med kundernas köpvanor.

Här möts man ofta utav positiv respons när det kommer in förslag på förändringar och staden är inte rädd att testa nya saker.
Caroline Wallin, cityledare för Borås stad.

Miljövänliga leveranser

En viktig del i projektet är att använda sig av hållbara leveranser med hjälp av stadens citylogistikprojekt Good Goods. Istället för att olika lastbilar kör in till staden för att lämna sina respektive varor kommer alla varor till en omlastningscentral i stadens utkant. Där tar smidiga och miljövänliga fordon över och levererar varorna in till stadskärnan.

Sara Thiel, vikarierande Näringslivschef och projektledare för Good Goods, tycker att detta känns som ett nytt och modernt grepp att skala upp med gröna och hållbara leveranser. Projektet stärker även stadens arbete med att skapa ett tystare, renare och mer hållbart centrum.

Inte rädda för förändring

Hur kommer det sig att den här satsningen görs just i Borås?

–  Det är en bra fråga. Borås är en väldigt entreprenörsdriven stad. Här möts man ofta utav positiv respons när det kommer in förslag på förändringar och staden är inte rädd att testa nya saker. Vi hade kunnat få ett blankt nej i denna satsning, då vi inte hade en aning om utfallet. Istället vågade man prova, vilket redan har och kommer att utveckla oss som organisation och staden framåt. Något jag är väldigt glad över, säger Caroline Wallin.

Positivt resultat första månaden

Hur har det då fungerat så här långt sedan projektet startade för drygt en månad sedan? Utifrån förutsättningen att de fick lösa allt väldigt snabbt och att de ännu inte lagt så många kronor i marknadsföring, är de väldigt nöjda med utfallet.

–  Vi har ett förhållandevis högt snittköp. Kunden handlar oftast från tre olika butiker när de lägger en beställning, säger Caroline Wallin.

Idag finns det över 3 000 produkter på sidan och tolv olika affärer och verksamheter på plats. Ytterligare fyra butiker är på väg att ansluta sig.

Vad har ni fått för respons från boråsborna?

–  En otroligt positiv respons. Vi märker att en del som bor utanför utkörningsområdet är besvikna över att projektet ännu inte kunnat leverera dit ut. Nu arbetar vi vidare med att bredda utkörningsområdet.

Ersätter inte fysisk handel

Men plattformens syfte ska inte ersätta den fysiska handeln i stan. Tvärt om, menar Caroline Wallin. Hon tror på att genom att göra stadens utbud mer tillgängligt, kommer det i sin tur skapa ett intresse och nyfikenhet från de boråsbor som idag inte ser stadskärnan som sin naturliga handels- och mötesplats.

På sikt vill de utveckla projektet och involvera flera digitala möjligheter, till exempel genom att koppla på kulturupplevelser.

– Det hade varit coolt om man som besökare kunde gå in och kolla på en liveföreställning, e-handla lokalt, bläddra bland nyheter från stadskärnan, beställa klipptid och boka hotell. Att allt skulle finnas samlat på en och samma plats.

FAKTA SNABBA, MILJÖVÄNLIGA LEVERANSER:

En viktig del av projektet med den digitala handelsplatsen är att använda sig av snabba miljövänliga leveranser.

Den som beställer innan klockan 17:00 på vardagar får leverans till hemmet samma kväll mellan klockan 18-20. Det gäller på cirka en mils radio från stadskärnan i Borås, och då med elbil.

Källa: Borås stad.
FAKTA Hållbara logistiklösningar:

Good Goods är en pilotsatsning inom ramen för EU-projekt Surflogh som drivs av Borås Stad i samverkan med Borås City, CiB, Borås Energi och Miljö samt Stures Åkeri.

Syftet är att skapa innovativa hållbara logistiklösningar för varu- och avfallstransporter i centrum och genom detta minska avgaser och buller, göra gatorna säkrare och arbetsmiljön bättre.

Projektet finansieras av Interreg North Sea Region, Västra Götalandsregionen och Borås Stad.

Källa: Borås stad.
Fler nyheter
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne