Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Trafikverket testar ballastfria spår

7 oktober 2020
pendeltag_getingmidjan_webb
Ballastfria spår är vanligast på broar och i tunnlar. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos
Räls fäst på betongplattor kan vara framtiden för järnvägen. Nästa år ska tekniken testas på en järnvägssträcka utanför Boden.
Större delen av järnvägen i Sverige är byggd med ballastspår där järnvägsslipern vilar på det översta lagret av makadam. Tack vare ballasten säkras spårets längd- och sidostabilitet. Men intresset för ballastfria spår har ökat. I sådana har befästningssystemet som håller fast järnvägsrälsen fästs direkt i längsgående betongplattor.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Kundservice stängt idag

Debatt i fokus
Mest lästa artiklar
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;