Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Gräs minskar bullret från spårvagnarna

23 oktober 2020
sparvagen-i-lund
40 000 kvadratmeter gräs har rullats ut längs med spårvägen i Lund. Foto: Leif Ingvarson/Mostphotos
Om några veckor börjar spårvagnarna rulla på nya spårvägen i Lund. Gräs som har lagts längs med stora delar av anläggningen ska minska bullret ifrån vagnarna.

Spårvägen i Lund har varit klar sedan hösten 2019. Men trafikstarten är satt till december 2020 på grund av att bygget av en ny spårvagnsdepå försenades. Spårvägen är 5,5 kilometer lång och sträcker sig från torget utanför centralstationen till platsen där forskningsanläggningen ESS, European Spallation Source, byggs i utkanten av västra Lund.

hallbarhet

Besök byggtjanst.se/bokhandel

Längs med cirka 80 procent av sträckan har gräs anlagts. Det rör sig totalt om cirka 40 000 kvadratmeter gräs som har rullats ut på växtjord som återvunnits från spårvägsprojektet och blandats med kompostjord.

Estetiskt tilltalande

pernilla_von_strokirch Pernilla von Strokirch. Foto: Tobias Sterner

Det finns flera orsaker till att gräset har lagts längs med spåren.

– Dels är det en estetisk fråga, att det blir ett grönt gaturum istället för att det blir ytterligare hårdgjorda ytor, säger Pernilla von Strokirch, projektchef för Spårväg Lund.

Förutom att vara estetiskt tilltalande kommer även gräset att minska bullret som uppstår ifrån spårvagnstrafiken. Gräset kommer också att vara bra på att hantera dagvatten. Om det istället hade varit en hårdgjord yta hade dagvattensystemet belastats.

Dessutom anser man att gräset har en avvisande effekt för resten av trafiken som skulle kunna hamna vid spåren av misstag.

– Det är en trafiksäkerhetsfråga. I och med att vi har gräset så blir det väldigt tydligt att det är spårvagnens utrymme och ingen annan trafik som ska gå där. Vi har ingen blandtrafik och det är viktigt att vi ser till att säkra spårvagnarnas framkomlighet genom att inte ha bilar, bussar och annat i spåret, säger Pernilla von Strokirch.

hallplats_sparvag_lund Vid spårvägens alla hållplatser finns det smågatsten istället för gräs. Foto: Lunds kommun

Växer långsamt

Gräset som anlagts är av en långsamväxande sort. Under 2018 såddes det och fick växa upp på Österlen. Det har valts ut därför att det är tåligt med hänsyn till användning och torka.

– Det är en speciell fröblandning som ska passa bra i spårområdet. Det är en avvägning mellan hur slitstarkt det ska vara, hur ofta det ska klippas och så vidare, säger Pernilla von Strokirch.

FAKTA Spårvägen i Lund

Spårvägen kommer att vara ungefär 5,5 kilometer lång och ha nio hållplatser.

Bygget påbörjades i februari 2017 och blev klart i december 2019. Kostnaden för projektet blev cirka 1,5 miljarder kronor, varav omkring 900 miljoner kronor var för bygget av själva spårvägen. Spårvagnsdepån och spårvagnarna kostar 270 miljoner kronor respektive 297 miljoner kronor, vilket finansieras av Region Skåne.

Källa: Lunds kommun
Debatt i fokus
Mest lästa artiklar
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;