Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Elvägen i Sandviken tackar för sig

24 februari 2020
elvag
Demonstrationssträckan mellan Sandviken och Kungsgården byggdes 2016. Snart är den ett minne blott. Foto: Siemens
Efter nästan fyra år i drift rivs Sveriges första elväg för tung trafik. Helt enligt plan meddelar Sandvikens kommunalråd Peter Kärnström (S).

Region Gävleborg har räknat till över 2 600 besökare från 31 olika länder, som har intresserat sig för elvägen mellan Sandviken och Kungsgården, sedan den togs i drift för fyra år sedan. Men nu har den gjort sitt. 

– Det här projektet har varit väldigt lyckat. Ett bra skyltfönster för kommunen, vi har fått många besökare och internationell uppmärksamhet, säger Peter Kärnström (S), kommunalråd i Sandviken till Gefle Dagblad.

Elvägen är en demonstationssträcka, som aldrig skulle användas kommersiellt. Den byggdes upp efter en förkommersiell upphandling. Men enligt Peter Kärnström så är det hela ändå lite sorgligt. 

– Det är lite tråkigt att den inte kommersialiseras och utvecklas. Det hade varit roligt om den förlängts till exempel på sträckan Borlänge-Gävle Hamn, säger han.

Får nytt liv i Tyskland

Allt på demoplatsen kommer att försvinna. Själva tekniken som tillhör Siemens har en teknisk livslängd på 35-40 år. Enligt Anders Bylund som är ansvarig för Siemens elvägssatsningar i Norden hoppas man på att utrustningen ska komma till användning någon annanstans. 

– Vi har flera projekt på Autobahn i Tyskland, där det kanske kan bli aktuellt. Om Trafikverket bestämmer att de vill använda den här tekniken, är vi förstås intresserade av att diskutera med dem. Helst vill vi se en storskalig implementering i Sverige, säger han till Gefle Dagblad.

Omvärldsbevakning har tidigare skrivit om elvägen i Sandviken. Här kan du läsa mer om tekniken och projektet.

Fördjupningsmaterial
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;