Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Bygginspiratör med fokus på mångfald

25 februari 2020
byggsandra
Sandra Mobaraki och Carolin Solskär har nyligen startat podden "The Solskar and Mobaraki show" tillsammans. Foto: Johanna Javén
”Byggsandra” Sandra Mobaraki kallar sig för bygginspiratör och nätverkare och har som mål att öka mångfalden i byggbranschen. Till sin hjälp har hon nyligen startat en podd.

Sandra Mobaraki har, tillsammans med Carolin Solskär, startat en podd. Varför?
– Det här är vår egen insats för att stärka branscherna, att kunna bidra till branschens utveckling där vi anser att kompetensförsörjningen är en viktig fråga. Podden kommer handla om livet, bygg och techbranschen där vår förhoppning är att vi ska kunna lära ut något nytt i varje avsnitt. Målgruppen är personer som är intresserade av bygg samt techbranschen men osäkra på om det är rätt för dem. Vi kommer släppa ett avsnitt varje vecka.

Varför byggbranschen?
– Jag vill vara ett språkrör där min framgång kan representera femtio andra kvinnors framgång, som i sin tur representerar femtio kvinnor, och så vidare. Jag ser mig som en neutral aktör med fokus på att bygga branschgivarvarumärket och lyfta branschen när det gäller mångfald.

Vem är Byggsandra?
– Jag startade Byggsandra på Instagram för att visa att om jag är i byggbranschen då kan även andra vara där. Vi sitter på väldigt mycket kompetens, men vi når inte ut till allmänheten, vilket vi måste om vi vill positionera oss utåt sett.

Jag tänkte att jag startar Byggsandra så får vi se vad som händer. Men den här resan har blivit så mycket större än jag någonsin kunnat ana.

Hur kom du in i byggbranschen?
– Jag var 19 år och hade precis tagit studenten. Jag behövde ett sommarjobb och fick höra att den lokala bygghandeln hade ett vikariat. Jag fick jobbet och tänkte att jag skulle stanna i tre månader. Jag stannade i sex år. Jag är en underdog och blir sporrad av att folk inte tror att jag kan, så när kunder hellre gick till mina manliga kollegor, fast jag var mer erfaren så bestämde jag mig för att jag skulle lära mig så mycket som möjligt om ett område i taget. Jag började med golv.

Varför stannade du?
– Jag fick en möjlighet att påverka. Jag fick arbeta nära mina kunder, fick se hur de byggde hemma och jag fick på nära håll se hur hantverkarna jobbade. Jag fick se alla utmaningar en hantverkare har i sin arbetsvardag. All den tid de fick lägga på offerter och all den obetalda tid de lade på besök. Vilken konsult skulle göra det gratis?

När jag är ute och träffar folk som inte är i branschen blir de nyfikna och frågar mig varför jag valt just byggbranschen? Jag svarar då att det mest fundamentala är att vi behöver tak över våra huvuden för att kunna självförverkliga oss. Hur får vi då tak över huvudet, jo det är med ett hem, att vi bygger ett hus. Så byggbranschen är ju hela grundförutsättningen för att du som individ ska kunna självförverkliga dig. Det i sin tur påverkar Sverige. Det är den röda tråden. Jag försöker måla upp den bilden.

Det som är problematiskt är när vi inte har mångfald. Då bygger vi inte ett Sverige för alla. Det skrämmer mig.

Vad hände sedan?
– När jag slutade min anställning var jag 25 år och tjänstechef. Därefter startade jag ett eget företag för att kunna ägna all min tid åt Byggsandra.

Vad är nätverket #byggbranschens kvinnor?
– Det jag insåg direkt är att det är en väldigt uppdelad bransch med yrkesarbetare och tjänstemän, vilket inte gemene man förstår. Det i sin tur skapar klyftor där man inte förstår varandra. Det var en av anledningarna till att jag startade nätverket #byggbranschens kvinnor. Jag hittade inget nätverk för mig som varken är byggare eller ingenjör. 

Från början var vi 14 i nätverket, sedan 46 och nu är vi 190 kvinnor. Vilket är otroligt. Min målsättning är att ha fyra sammankomster om året. Då är jag nöjd.

Vad händer härnäst?
– Nätverket ska utvecklas till en talarförmedling och syftet med det är att skapa en plats att samla alla kompetenta kvinnor i branschen på. Jag har släppt en podd, vilket är spännande. Det blir även fler samarbeten för att stärka branschgivarvarumärket.

Vad innebär branschgivarvarumärket?
– Det är ett eget begrepp jag tagit fram. Det handlar om att vi ska stärka branschen och då behöver företag förstå att det inte går att göra det ensam. Om jag jobbar med att inspirera så måste de jobba med att göra branschen mer inkluderande. Det måste vara en samverkan. Där hoppas jag kunna hjälpa till.

Podden finns på Spotify och iTunes och görs i samarbete med Academy som är en del av utbildningsföretaget Academic Work.

OM Sandra Mobaraki
  • Kommer ursprungligen från Iran men född och uppvuxen i Gävle. Flyttade till Stockholm vid åtta års ålder. Ingen i familjen jobbar i byggbranschen.
  • Startade Byggsandra på Instagram i augusti 2018. Vid 25 års ålder även eget företag.
  • Grundare av nätverket #byggbranschens kvinnor.
  • Nyligen startat podcasten "The Solskar and Mobaraki show".
Debatt i fokus
Mest lästa artiklar
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;