Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Malmö vill ge cyklister företräde

20 april 2020
På en cykelgata måste övrig trafik anpassa sig till cyklarnas tempo.
På en cykelgata får motorfordonen anpassa hastigheten efter cykeltrafiken. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos
Malmö profilerar sig redan som en cykelstad framför andra. Nu tar man ett steg till och väljer att undersöka möjligheten att införa särskilda cykelgator.
Regering presenterade våren 2017 en rad nya regeländringar för att främja cykling i Sverige. Ett av dessa förslag var införande av så kallade cykelgator, en gata där cykeln ges företräde framför motorfordon och där dessa ska anpassa hastigheten efter cykeltrafiken. Syftet med dessa gator är att skapa nya och förbättrade möjligheter för cykeltrafiken utan att nödvändigtvis utesluta motorfordonstrafik. 

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-16 idag

FAKTA Trafikregler på cykelgata

I samband med att Regeringen presenterade en nationell cykelstrategi våren 2017 lämnades också ett antal förslag på regeländringar i trafikförordningen (1998:1276). Följande trafikregler ska gälla på en cykelgata:

  • högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen
  • fordon får enbart parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser
  • en förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan
  • förare av motordrivna fordon ska anpassa sin hastighet till cykeltrafiken
  • den som bryter mot bestämmelserna döms till böter
Källa: Regeringen
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;