Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Debatt om hur bostadsbolag ska upplysa om corona

2 april 2020
handtvatt
Fastighetsbolaget Poseidons beslut att informera hyresgästerna om hur de ska hantera coronaviruset har väckt debatt. Foto: Mostphotos
Är det bostadsbolagens uppgift att informera hyresgästerna om hur de ska hantera coronaviruset? Om detta råder delade meningar.

Många fastighetsbolag arbetar med att ta fram riktlinjer under den rådande coronasituationen.

Göteborgs kommunala bostadsbolag Poseidon har satt upp anslag i entréerna på sina hyreshus. Här informerar de hyresgästerna om skyddsåtgärder mot coronaviruset. Bland annat tipsar de om att hålla sig hemma vid symtom, hosta i armvecket och tvätta händerna 20 gånger per dag under 30 sekunder vardera.

Inte sprida onödig oro

Poseidons initiativ att informera om corona uppskattas av många medlemmar i Facebook-gruppen ”Fastighetsskötare utan gränser”. Medan andra menar att det inte är fastighetsskötarnas uppgift att agera som en förälder åt dem som bor i fastigheten, skriver tidningen Fastighetsfolket.

Att sätta upp informationslappar kan vara ett bra sätt att informera äldre som kanske saknar internet hemma, menar Kenneth Viklund, som är huvudskyddsombud på SGS Stiftelsen studentbostäder i Göteborg. Däremot är det viktigt att utforma lapparna så att de inte sprider ytterligare oro.

Att hantera smittrisken

Fastighetsskötare har på många håll fått riktlinjer för att hantera smittrisken. Många som ska utföra underhållsarbeten i lägenheterna ringer till hyresgäster i förväg och kontrollerar ifall hyresgästen är sjuk. Flera fastighetsskötare använder handskar, och även munskydd i vissa fall.

Hos Stockholms Kooperativa Bostadsförening, SKB, låter man nu bli att utföra arbeten hos hyresgäster över 70 år.

Debatt i fokus
Mest lästa artiklar
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;