Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Kortare laddtid för elfärja med ny teknik

3 oktober 2019
ny-bat
Den nya tekniken möjliggör snabbare laddning och därmed högre turtäthet. Foto: Vattenfall
Vattenfall och Echandia Marine har utvecklat en ny lösning för elfärjor som möjliggör snabbare laddning.

Vattenfall och Echandia Marine har utvecklat en ny lösning för elfärjor med nya framdrivningssystem och den senaste generationens batterisystem.

Systemen har installerats i elfärjan E/S Movitz som trafikerar Riddarfjärden och Mälaren i centrala Stockholm. Färjan snabbladdas på Riddarholmen på cirka tio minuter med effekter på upp till 500 kW. 

Den totala drifttiden för trafikperioden är cirka 500 timmar vilket innebär att koldioxidutsläppen minskar med 38 785 kilo jämfört med motsvarande lösning med en dieselmotor. 

 Nu har vi utvecklat egna elektriska framdrivningssystem, inklusive ett nytt batterisystem som tål höga effekter bättre och möjliggör klart snabbare laddning än tidigare. Detta minimerar väntetiderna för passagerare och leder till högre turtäthet för båten. Snabbladdningsstationen på Riddarholmen ger betydligt högre laddeffekt än de som idag finns för laddning av elbilar, säger Bilal Malla vid Echandia Marine i ett pressmeddelande.

Ett nytt koncept

Lösningen ingår i ett koncept som ska bidra till en hållbar transportlösningen för olika typer av båtar och färjor. Konceptet innebär att ägandet och förvaltningen av anläggningen, som inkluderar laddstationen, batterisystemet och drivlinan, ligger hos Vattenfall. Det omfattar bland annat drift och underhåll, elsäkerhetsansvar och eventuella investeringar under avtalsperioden.

 Vi är stolta över att genom innovativ och hållbar teknik kunna bidra till att minska utsläppen för transporter även till sjöss, säger Torbjörn Johansson, chef för Vattenfall Network Solutions Sverige i ett pressmeddelande.

Mest lästa artiklar
Populära expertsvar
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;