Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Hammare kontrollerar materialet bakom tunnelväggar

20 november 2019
tunnel_webb
I december 2015 släpptes trafiken på i Hallandsåstunneln. Den oförstörande metoden som användes i projektet har också använts vid bygget av Follotunneln vid Oslo enligt Nils Rydén. Foto: Skanska
Genom att mäta vibrationer vid knackningar mot prefabricerade tunnelelement kan man ta reda på fyllnadsmaterialets status bakom dessa. Metoden har testats vid bygget av Hallandsåstunneln och gett bra resultat.
Hallandsåstunneln byggdes av tunnelborrmaskiner och i det stora infrastrukturprojektet utvecklade Nils Rydén, idag lektor och docent vid Lunds tekniska högskola samt anläggningstekniker på PEAB, en metod för att på ett oförstörande sätt kontrollera bakfyllnadsmaterialet för de prefabricerade tunnelelementen.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Kundservice stängt idag

Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;