Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Utvärderingen blev en folkbildningsresa

15 januari 2019
huvudbild_peab
Peab arrangerar workshops för att diskutera inkludering och jämlikhet. Foto: Peab
Arbetet för inkludering och jämlikhet inom byggbranschen fortsätter. Men hur gör man egentligen för att engagera alla i en fråga som vid första anblicken bara verkar röra vissa? Det är dags att inse att kampen för inkludering på arbetsplatsen inte bara är en kvinnofråga, menar Maria Hernroth, hållbarhetschef på Peab.
För många öppnades ögonen för skeva strukturer på arbetsplatsen hösten 2017 i samband med #metoo. För Maria Hernroth och Peab började det mycket tidigare, i samband med utvärderingar av Peab-skolan. Eleverna trivdes i skolan, men när de kom ut på arbetsplatsen vände det. Klimatet var hårt i fråga om jargong, värderingar och genomsyrat av en machokultur.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-16 idag

FAKTA Kampanjerna

#Metoo är en hashtag som skapades i sociala medier för att uppmärksamma sexuella trakasserier mot kvinnor. Under hashtagen delade kvinnor med sig av sina egna erfarenheter i syfte att synliggöra det omfattande problemet. Kampanjen blev stor, både i Sverige och internationellt.

#Sistaspikenikistan blev byggbranschens svar på #metoo. Kampanjen samlade 200 vittnesmål och fler än 4 500 kvinnor undertecknade uppropet för att få ett slut på sexism och övergrepp.

Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;