Hållbarhet viktigt när dubbelspår byggdes
23 januari 2019

Förutom en ny tunnel har även ett dubbelspår på 8,5 kilometer anlagts inom projektet i Strängnäs. Foto: Daniel Ring/NCC
I fyra år pågick byggarbetet med en till järnvägstunnel i Strängnäs för att få bort flaskhalsen som stationen länge utgjort. I somras blev bygget klart och är nu nominerat till Årets bygge.
Året var 1996 när den cirka 2 kilometer långa järnvägstunneln under Strängnäs blev klar. 22 år senare har en till sådan invigts och har börjat trafikeras. Det handlar om en 3 kilometer lång ny bergtunnel som går parallellt med den befintliga.
FAKTA
Om projektet
Byggherre: Trafikverket
Entreprenadform: Totalentreprenad
Byggentreprenör: NCC
Ersättningsform: Riktkostnad för tunnel med ett incitament samt fast pris för övriga delar
Totalkostnad: 1,5 miljarder kronor
Källa: Byggindustrin
FAKTA
Det här är Årets Bygge
- I tävlingen Årets Bygge lyfts exempel på det bästa byggsektorn presterat i kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form bland sådant som färdigställs under året som gått.
- Tävlingen arrangeras av tidningen Byggindustrin och Business Arena i samarbete med Svensk Byggtjänst.
- Varje vecka under hösten och vintern tillkännages en ny nominering.
- En expertjury utser segraren vid en stor galafest den 26 mars 2019 på Cirkus i Stockholm.
Fördjupningsmaterial