Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Tystare spontning vid Västlänken

18 december 2019
silent-piler_webb
Silent Piler kommer att fortsätta att användas under 2020 också vid bygget av Västlänken vid centralstationen i Göteborg. Foto: Hercules grundläggning
När bullerkraven blev hårda vid en av Västlänkens delentreprenader fick man hitta en ny lösning för spontningen. Svaret är en maskin som pressar ner spontplankorna.

Centralen är en av fem delentreprenader vid bygget av järnvägstunneln Västlänken i Göteborg. Företaget Hercules grundläggning utför här spontning men det är med stränga krav på sig. Miljökravet är att det inte får vara mer än 70 decibel vid fasad när arbetena utförs.

Ett rätt hårt krav konstaterar Fredrik Göst, som är produktionschef på Hercules under arbetet vid Centralen. För att lyckas nå kraven har man därför tagit in en maskin som klarar av det. Den kallas för Silent Piler.

fredrik_gost_webb Fredrik Göst.

– Med den kan man garantera en ljudnivå, eftersom installationen inte låter någonting utan det är powerbacken som driver Silent Pilern som har en viss ljudnivå, säger Fredrik Göst.

Nådde kravet

Tack vare maskinen kom man ner till maximalt 68 decibel tio meter ifrån maskinen under arbetet. Jämfört med en traditionell spontning, då plankan slås eller vibreras ner, så pressar Silent Piler spontplankorna.

– Maskinen är ganska liten i förhållande till vad den kan utföra. Du har ingen längdbegränsning mer än att maskinen ska orka att pressa ner sponten och hur långa plankor du kan få in i den bestäms av kranstorleken, säger Fredrik Göst.

De 22 till 26 meter långa spontplankorna är av AZ-profil och spontväggen bildas när plankorna förs in efter varandra via en låskonstruktion. Varje planka tar ungefär 30 minuter att få ner.

Silent Piler kommer ursprungligen från Japan och av den här storleken finns det endast tre stycken exemplar av maskinen i hela Europa.

En dyrare metod

Jämfört med mer konventionella metoder är Silent Piler något långsammare. Men Fredrik Göst menar att det vägs upp av att kvalitén på spontningen är bättre. Dock är det också en dyrare metod.

Metoden är inte speciellt ny men har sällan använts i Sverige. Silent Piler har vissa begränsningar i utförandet.

– Även om det går så är det är inte ekonomiskt försvarbart att använda den när du ska möta berget, vilket betyder att du ställer sponten på berget. För då är det sådana varierande höjder hela tiden och då måste man kapa sponten under tiden som man jobbar med den och det behöver man inte i vanliga fall, säger Fredrik Göst.

Arbetet med spontning ska fortsätta i delentreprenaden och Silent Piler kommer att användas även där.

FAKTA Delentreprenad Centralen i Västlänken

Centralen är en av fyra delentreprenader i projektet Västlänken. NCC är entreprenör för deletappen, som är 1 800 meter lång och inkluderar bygget av två perronger och fyra järnvägsspår.

Källa: Trafikverket
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;