Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Säkra dina fakturor med ny checklista

11 december 2019
spargris_webb
Med hjälp av en materialet från Stockholms Byggmästareförening ska inbetalningarna hamna i säkert förvar. Foto: Mostphotos
Hur bör rutinerna se ut om en kund inte betalar efter utfört arbete? Svaret på frågan finns i en ny checklista som tagits fram av Stockholms Byggmästareförening.

Beställare som smiter från sina fakturor kan orsaka stora problem. Hur stora konsekvenserna blir för utföraren varierar med omständigheterna men för säkerhets skull är det klokt att ha tydliga rutiner för uteblivna betalningar.

Stockholms Byggmästareförening har nu tagit fram en checklista med lämpliga åtgärder. Listan utgörs av fyra punkter. Sista steget i de föreslagna rutinerna handlar om skedet där det kan bli aktuellt att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Det finns även förebyggande metoder att ta till. Byggmästareföreningens checklista innehåller beskrivningar av ett flertal insatser som kan minska risken för att behöva jaga springnotor alls. Bland annat handlar det om att göra ordentliga kreditupplysningar och vara snabb med att skicka påminnelser.

FAKTA Agera mot uteblivna betalningar
  1. Agera direkt: Ifall det är en större faktura, kontakta kunden och fråga vad som har hänt – i bästa fall är det bara förfallodatumet som missuppfattats.
  2. Skicka påminnelse med avgift och ränta: Om en kund inte betalar på förfallodagen har man rätt att ta ut en påminnelseavgift och dröjsmålsränta.
  3. Skicka inkassokrav: I princip kan företaget skicka ett eget inkassokrav om det uppfyller de krav som lagen ställer, men de flesta väljer att köpa denna tjänst av ett inkassoföretag.
  4. Vänd dig till Kronofogden: Om det fortfarande inte kommit några pengar kan det vara dags att gå till Kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande, beroende på omständigheterna.
Fördjupningsmaterial
Debatt i fokus
Mest lästa artiklar
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;