Ny lösning ska slita mindre på rälsen
26 september 2018
2018-09-26 08:00:00

Behovet av underhåll vid övergångar mellan järnvägsräls som ligger på ballast och sådan som ligger på betongplatta ska förhoppningsvis minska med den nya lösningen. Foto: Luleå tekniska universitet
Luleå tekniska universitet har fått patent på en ny lösning som förhoppningsvis ska minska på slitaget av järnvägsräls som ligger på övergångar med betongplatta. Nu ska den optimeras.
Det är vid Järnvägstekniskt centrum, JVTC, vid universitetet som den nya lösningen har tagits fram av Jan Lundberg, forskare inom drift- och underhållsteknik. Den nya uppfinningen går ut på att skapa en ny typ övergångszon från järnvägsrälsen som ligger på ballast till den räls som ligger på en solid betongplatta.
FAKTA
FEM-metoden
FEM är en förkortning för finita elementmetoden. Använder datorer för att beräkna och analysera tekniska problem, till exempel för hållbarhetsanalys för mekaniska konstruktioner. Eller för att kontrollera hållfastheten som inte existerar i annat än datamodeller.