Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Det är Nordens bästa köpcentrum

12 juni 2018
mall-of-scandinavia_interiör
Mall of Scandinavia är Nordens bästa köpcentrum 2018. Foto: Mostphotos
Nordic Council of Shoppingcenters, NCSC, har utsett Mall of Scandinavia till Nordens bästa köpcentrum 2018. Centrumledningen tog emot priset vid en ceremoni i Oslo.

– Efter att tidigare ha vunnit utmärkelsen Årets Köpcentrum i Sverige känns det otroligt roligt att även kunna kalla oss Nordens bästa Köpcentrum. Mall of Scandinavia är en självklar destination med besökare från hela Sverige och resten av världen. Tillsammans med våra leverantörer och hyresgäster jobbar vi hårt för att skapa en fantastisk besöksupplevelse, säger Sophie Karls, centrumchef för Mall of Scandinavia i ett pressmeddelande.

Juryn motiverade sitt beslut så här:

"Årets vinnare av Bästa nordiska köpcentrum har ett kvalitetskoncept som är väl avvägt sett till sin marknad. Det är innovativt, utan att offra de grundläggande egenskaper som ett välfungerande köpcentrum måste ha. Centrumets ambition har lett till mycket stora besöksflöden, en hög omsättning, nöjda hyresgäster och glada besökare. Detta har resulterat i en stark marknadsposition på kort tid. Blandningen av butiker, mat och dryck, underhållning och tjänster är mycket imponerande, och marknadsföringsstrategin är tydlig. Aktiviteter har framgångsrikt riktats till turister, kontorsarbetare såväl som invånare. Varumärkespositionen är distinkt, och centrumet har blivit en destination för många konsumenter även utanför marknadsområdet.

Detta centrum flyttar gränserna och höjer ambitionen för köpcentrumbranschen i Norden och tar Norden till en topposition i Europa."

Mall of Scandinavia vann priset i konkurrens med Puuvilla köpcentrum i Finland, CC Hammar i Norge och Fredriksberg Centret i Danmark.

Juryns kriterier för bedömning:

1. Ekonomi
2. Tillgänglighet
3. Koncept
4. Förvaltning
5. Marknadsföring
6. Integration i kommunen
7. Miljöarbete
8. Hyresgästmix
9. Arkitektur
10. Innovation
11. Kundundersökningsresultat

FAKTA Den nordiska juryn 2018

Juryns ordförande: Charles Larsson, Senior Advisor, Retail eX.
Sverige: Sandra Greisman, Konsult, Sense of Urbancy.
Danmark: Marianne Christensen, Konsult, Mac Retail Consult.
Finland: Anna Bevz, Partner, Loikka Works Oy.
Norge: Jo Bjørnstad, Expansionschef, KICKS Norge AS.

 

Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter