Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Lund bygger mot en framtid med spårväg

3 juli 2018
sparvag_lund
Den första sträckan av spårvägen från Clementstorget anläggs i de mer historiska miljöerna av Lund. Det har krävt noggrann övervakning av arkeologer. Foto: Tobias Sterner
I Lund pågår arbetet för fullt för att staden ska bli Sveriges åttonde kommun med spårväg. Den gamla staden har dock bjudit på en del överraskningar och utmaningar under bygget.
I Brunnshög finns en stor del av Lunds framtida stadsutveckling. Nya flerfamiljshus börjar ta plats i det som ska bli den innovativa stadsdelen, granne med Max IV laboratoriet och det framtida forskningscentret ESS.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-17 idag

OM Lunds spårväg

Ska bli en 5,5 kilometer lång spårvägslinje från centralstationen i Lund till det nya området Science Village. Den byggs som dubbelspår. Linjen kommer att ha nio hållplatser.

Ingen biltrafik ska få vara på banan, förutom i korsningar. Banan ska även vara beväxt med gräs.

Spårvagnarna ska vara omkring 30 meter långa och ha en kapacitet för cirka 160 resenärer. Fem likriktarstationer ska försörja systemet med el. Planen är att spårvagnarna ska avgå var sjunde minut i rusningstrafik.

Vagnarna bekostas av Region Skåne/Skånetrafiken. Planerad trafikstart är våren 2020.

Källa: Lunds kommun
OM Spårvägens finansiering

Investeringskostnaden för spårvägen är cirka 776 miljoner kronor. Omkring 40 procent finansieras genom Trafikverkets stadsmiljöavtal. Sverigeförhandlingen har sedan också skrivit ett avtal om medfinansiering med 74,5 miljoner kronor.

Depån för spårvagnarna finansieras helt av Region Skåne. Beräknad kostnad för den är 200 miljoner kronor.

Källa: Trafikverket, Sverigeförhandlingen, Lunds kommun
FAKTA Blickfång: Syd
  • Södra Sverige är en mycket expansiv region med en stor mängd pågående bygg- och infrastrukturprojekt.
  • Svensk Byggtjänsts omvärldsbevakning har besökt ett flertal projekt i bland annat Malmö, Helsingborg och Lund för att samla erfarenheter och kunskap.
  • Resultatet blev reportage och tv-inslag som du kommer att kunna ta del av här på webbplatsen.
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter