Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Massor transporteras bort med fartyg

26 januari 2018
forbifart-stockholm-hamn
Tre mindre hamnar har byggts inom projektet Förbifart Stockholm, för att skeppa ut massor. De ska vara i bruk fram till cirka år 2022. Foto: Mikael Ullén, Trafikverket
När Förbifart Stockholm planerades var kravet från regeringen att en stor del av massorna från projektet skulle transporteras bort med fartyg. Nu är den verksamheten igång.
Arbetet med projektet Förbifart Stockholm är igång och på flera ställen runt om i Stockholms län har arbetet med tunnlarna pågått en längre tid. En konsekvens av det påbörjade arbetet är att många ton bergmassor ska tas om hand varje dag.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-16 idag

FAKTA Förbifart Stockholm

Är en ny 21 kilometer lång motorväg som nu byggs mellan Stockholms norra och södra delar. 18 kilometer av vägen ska gå i tunnel.

Första delen av bygget påbörjades 2015, och tunnelarbetet 2016. Projektet beräknas bli klart för trafik år 2026.

Kostnaden för Förbifart Stockholm beräknas bli 26 miljarder kronor. 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten.

Källa: Trafikverket
FAKTA Norra Djurgårdsstaden

Består av områdena Hjorthagen, Värtahamnen, Frihamnen och Loudden i Stockholms stad. Norra Djurgårdsstaden är tänkt att bli ett sammanlänkat område för cirka 12 000 bostäder och 35 000 arbetsplatser.

De första bostäderna började byggas 2011 och projektet är tänkt att bli klart till år 2030. Hela området är cirka 236 hektar stort. Bara i området Hjorthagen beräknas Stockholms stad investera cirka 5 miljarder kronor.

Källa: Stockholms stad
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter