Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Styrning av hissar med Internet of things

12 februari 2018
hissar
Hissföretaget Kone samarbetar med IBM och deras molntjänst för att skapa smartare hissar och byggnader som via sensorer samlar in mängder av data. Foto: Mostphotos
Hisstillverkaren Kone utvecklar tillsammans med IBM framtidens smarta hissar. Med hjälp av mängder av sensorer och Watson IoT kan man minska behovet av driftsservice och onödiga uttryckningar.

Fram till idag har det varit så att i ett antal av utryckningarna hos ett hissbolag kommer serviceteknikerna fram till en fullt fungerande hiss. Felet beror inte på något som ska åtgärdas i hissen, utan består till exempel av att en granne som ska flytta tillfälligt blockerat hissen. Detta är onödiga kostnader för hissbolagen som behöver ägna tid och pengar åt att rycka ut för denna typ av uppdrag som ofta ingår i serviceavtalen.

Kunna förutse driftsstörningar

Den finska hisstillverkaren Kone har som mål att koppla upp en miljon hissar till nätet inom de närmaste åren. Ambitionen är att förbättra driften och underhållet av hissarna.

I samarbete med IBM har Kone genomfört flera pilotprojekt i Sverige, Finland och Tyskland och nu har det nya servicesystemet satts i drift. Västsvenska Renova Miljö är den första kunden i Sverige att använda det Kone kallar ”24/7 Connected Services”.

Analyserar stopp och vibrationer

Systemet går ut på att via sensorer samla data från de hissar som ingår i systemet. Informationen skickas sedan till IBM:s Watson-plattform för IoT. Watson analyserar data, bland annat temperatur, fukt, oregelbundna stopp och vibrationer från hissarna i realtid och kan göra en bedömning om något måste åtgärdas innan felet inträffat. Sammantaget med data kring tidigare underhåll av hissen hoppas man kunna förutse framtida driftsstörningar och minimera driftstoppen.

Kontinuerliga uppdateringar

Hissarna skickar kontinuerligt uppdateringar om sina tvåhundra parametrar och Watson använder sedan datan för att hitt nya samband. Med IBMs hjälp har Kone kunnat utveckla en smart hiss som kan ”tala” med Watson, något som hissföretaget inte kunnat utveckla på egen hand.

Kone menar att deras hissar för första gången i historien lämnat ”bebisstadiet”.

– Det kan jämföras med en bebis som bara kan skrika och som gör det svårt för en läkare att säga vad som är fel. En vuxen människa kan berätta ”det gör ont här, och igår kändes det så här”, vilket gör det enklare för läkaren att hitta orsaken till problemen. Hissarna har framtill nu varit på bebisstadiet och bara kunnat skrika och säga ”jag kan inte köra”. Nu har vi kommit till en ny era där hissarna faktiskt kan berätta vad som är fel, berättar Kones tekniska expert Jonas Bedoire i ett pressmeddalende.

Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter