Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Skapar virtuell grävmaskinsutbildning

25 april 2018
gravmaskin-simulator
Arbetet med att ta fram en prototyp för en virtuell grävmaskinssimulator påbörjades i höstas och har kommit långt. Foto: Roland Thörner
På Högskolan i Halmstad arbetar studenter med att ta fram en virtuell simulator för utbildning av grävmaskinister. Förhoppningen är att det kan leda till kortare utbildningstid och lägre kostnader.

Uppdraget kom från Region Halland, som ville undersöka hur VR, virtual reality, kan användas i utbildning och särskilt för grävmaskinsutbildning. Regionen anser bland annat att det finns ett behov av att få fler utbildade grävmaskinister.

Projektet startade i höstas och har drivits av sex studenter på Högskolan i Halmstad. Per Österberg, koordinator på högskolan, har varit samordnare under projektet.

per-osterberg Per Österberg. Foto: Anders Andersson

– Det råder en brist på tillgängliga förare av grävmaskiner. Kan man hitta nya vägar för att utbilda dem så har man vunnit någonting. Problemet för en del projekt idag är det är tillgången till förare som sätter stopp, säger han.

I en trygg miljö

Simulatorn består av en rörelseplattform, som liknar en grävmaskins styrhytt, samt ett par VR-glasögon.

Per Österberg lyfter fram flera fördelar med att utbildningar av grävmaskinister kan använda virtuell simulering istället för att behöva använda riktiga grävmaskiner, något han menar att det finns mycket att vinna på.

– Miljömässigt så sparar man många timmar med diesel i en simulerad miljö. Dessutom går det att öva saker i den pedagogiska miljön under trygga förhållanden. Samtidigt finns det också möjligheten att enskilda individer kan öva i timmar utan att ha en handledare med sig.

Han påpekar att det finns simulering med platta skärmar idag men att man med VR-glasögon kommer närmare verkligheten.

Åksjuka ett hinder

Dock finns det fortfarande hinder att överkomma. Främst är det åksjukan, VR-sickness. Då handlar det om att det ögonen upplever inte överensstämmer med balanssinnets upplevelser och det leder till illamående. En ganska stor andel av personerna som använder VR-glasögon blir åksjuka.

– Här får man upptäcka hur det kan motverkas, säger Per Österberg.

Just detta är nästa del i projektet. Studenter vid en annan del av högskolan ska nu arbeta med att ta fram metoder som motverkar åksjuka.

Fördjupningsmaterial
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter