Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Vägräcken av höghållfast stål tål mer

20 oktober 2017
krocktest
Vid testerna av vägräcken av högfast stål körde lastbilar med en totalvikt av 44 ton in i dem i 70 kilometer i timmen. Skärmdump: HIPEBA
I ett stort EU-projekt har vägräcken gjorda av höghållfast stål undersökts. Resultatet visar att de klarar av att absorbera tyngre laster vid krockar, samtidigt som mindre material behöver användas vid tillverkningen.

Luleå tekniska universitet är en av institutionerna som medverkat i EU-projektet HIPEBA, som har pågått i tre år.

Målet har varit att få fram nya vägräcken som kombinerar en bra hållfasthet och seghet, samtidigt som stålet som används ska kunna skyddas mot korrosion.

Klarar tyngre last

I undersökningen har tester i form av krocktester gjorts mot vägräckena. Medan dagens högsta standard är att vägräcken ska klara av en last på 38 ton vid 70 kilometer i timmen, stod höghållfast stål emot 44 ton vid samma hastighet.

Esa Vuorinen, biträdande professor vid Luleå Tekniska Universitet, har varit med i projektet och berättar att energiupptagningen blir bättre med materialet.

esa-vuorinen Esa Vuorinen. Foto: Luleå Tekniska Universitet

– Dels har energiupptagningskapaciteten förbättrats med det nya materialet men vi har också kunnat minska på tjockleken på materialet jämfört med de räckesmaterial som används idag, säger han.

Särskilt genom att få ner andelen material, i testerna med 20–25 procent i jämförelse med de som används idag, minskar också kostnaderna för att ta fram vägräckena.

– Vi har sett att det går att minska kostnaderna med upp till tio procent, säger Esa Vuorinen.

Yttre omständigheter

Det är ståltillverkaren SSAB som bidragit med materialet till vägräckena och Luleå Tekniska Universitet har hjälpt till vid laboratorietestningen av dem.

Men Esa Vuorinen tror att det kan dröja ett tag innan vägräcken av höghållfast stål finns på marknaden.

– Inom tio år kan vi nog se dem ute efter vägarna. Men vägräcken har en lång livslängd och de sitter kvar några årtionden. Fast om vägräckestillverkarna tar till sig den nya kunskapen kan det gå snabbare, säger han.

Fördjupningsmaterial
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter