Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Digitalisering hett på ISH-mässan

29 mars 2017

Din webbläsare har inte stöd för all funktionalitet, uppgradera till en nyare version av Internet Explorer eller ladda ner Google Chrome eller Firefox.

    inslag-exempel.00_02_25_13.still001webb
    Digitaliseringen märks framförallt på produkter som riktar sig till vanliga konsumenter, menar deltagare på ISH-mässan. Foto: Viktor Ginner
    Svensk Byggtjänst har besökt tyska ISH-mässan som är världsledande inom VVS och byggteknik. Bland utställarna fanns en återkommande fråga: Hur ska vi bli en del av digitaliseringen?

    På en yta som är nästan fyra gånger så stor som Stockholmsmässan rymdes i år 2 482 utställare från 61 olika länder. Ungefär 200 000 besökare var på plats. ISH-mässan samlar det mesta och det senaste i fråga om VVS och byggteknik.

    Om det fanns ett återkommande samtalsämne så var det digitalisering och hur man kan använda uppkopplade lösningar i sina produkter. Och visst finns idéer.

    Hälsobesked från toalett

    En tillverkare hakar exempelvis på trenden med appar för hälsa och erbjuder en toalett som går att ansluta till en telefon. Toaletten leder av urin och gör kontinuerlig analys.

    Sedan skickas information till en app som ska ge användaren en massa information om hur kroppen mår utifrån ett antal parametrar. Liknande applösningar finns för bland annat övervakning av vatten och värme.

    Konsumentprodukter längst fram

    Tydligt är att digitaliseringen kommit längst bland företag som riktar sig till vanliga konsumenter. I det som kallas business-to-business går det betydligt trögare, menar en del av mässans utställare.

    ISH-mässan hålls vartannat år. Den som vill göra ett besök får därmed vänta till 2019 innan det är dags igen.

    Fördjupningsmaterial
    Mest lästa artiklar
    Mest sedda inslag
    Debatt i fokus
    Andra bevakar
    Bevaka ämne
    Populära expertsvar
    Fler nyheter