Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Linköping använder bidraget för att bygga busskörfält

3 februari 2017
ostgotatrafiken
I Linköping bygger man ut busskörfälten bland annat för att förbättra framkomligheten i staden. Foto: Leif Ingvarsson
I Linköping använder man bidraget från stadsmiljöavtalet för att förbättra framkomligheten för bussarna i staden. För kommunen var stadsmiljöavtalet en bra möjlighet att skynda på ett av sina projekt.

2015 beviljades Linköping kommun ett bidrag på 36 miljoner kronor för att bygga ut kollektivtrafikkörfälten på flera ställen i staden. Gunnar Lönn, kollektivtrafiksansvarig på Linköping kommun, säger att de medvetet valde ett projekt som de visste skulle bli klart till 2018.

– Ett av kraven var ju att det skulle vara klart till 2018. För vår del såg vi det som en väldigt bra möjlighet. Vi hade påbörjat ett arbete med Östgötatrafiken och tittade efter var vi hade behov av förbättringar, säger han.

Hade klara planer

Nu har de flesta av ombyggnaderna kommit igång eller ska snart göra det. Allt ska vara klart till november 2018.

För Linköpings del var ansökan inte särskilt svår att göra, då det mesta redan höll på att projekteras.

gunnar-lonn-linkoping Gunnar Lönn. Foto: Linköpings kommun

– Vi hade förarbetat det mesta och det var inte för betungande. Sedan var det lite osäkert hur mycket man skulle skriva på ansökan,. Men jag tycker att den höll en lagom nivå, säger Gunnar Lönn.

Hade ni genomfört projektet utan bidraget?

– Det var ett objekt som vi hade gjort ändå men det påskyndade det hela. Det gick definitivt snabbare än om vi hade finansierat det själva till hundra procent, säger Gunnar Lönn.

Redan planerade motprestationer

I Linköpings motprestationer till Trafikverket finns bland annat byggandet av den nya stadsdelen Vallastaden, som redan var planerad vid ansökan. Här kommer också bussarna köra på en bussgata.

Andra planerade motprestationer är bland annat Smarta resan och pendelcykelstråk.

– Smarta resan är att vi erbjuder de boende i vissa områden att antingen låna elcyklar från kommunen i två veckor eller få ett prova på kort till kollektivtrafiken, som gäller i två veckor, säger Gunnar Lönn.

Pendelcykelstråket är flera cykelvägar som förbättras så att de som bor i ytterområden snabbt ska kunna ta sig med cykel till arbetsplatser i centrum.

Vill söka igen

Linköping planerar nu att söka en tredje gång, efter att förordningen ändras till att även inkludera satsningar på cykelinfrastruktur. Linköping fick bidrag till 2015 och 2016 till byggandet av kollektivtrafikfält.

– Tid finns just nu inte att söka för större projekt som ska vara klara till 2018. Har man inte något projekt redan färdigplanerat så kan det ta lång tid innan man kommer igång. Men utökas tiden, då kommer vi säkert att söka igen. Det finns mer att förbättra, säger Gunnar Lönn.

SUMMERING Linköpings projekt

Totalkostnad: 72 mkr + 19,5 mkr

Stöd: 36 mkr + 9,75 mkr

Projekttid: April 2016-november 2018.

Bidrag: Linköping sökte bidrag 2015 och 2016 för åtgärder för kollektivtrafiken i staden.

Vad görs: Bygger ut kollektivtrafikstråken i staden. Bygger också kollektivkörfält med trafiksignaler med bussprioritering. Gör om flera korsningar, nya busshållplatser.

Motprestationer: Bygger Vallastaden och Övre Vasastaden. Startar kampanjer för att få fler arbetspendlare att ställa bilen på pendlarparkeringar. Tänker bygga cykelstråk från stadens yttre delar till innerstaden.

Källa: Trafikverket
FAKTA De fick bidrag från Trafikverket

Så mycket fick de olika kommunerna och landstingen i bidrag. Mkr står för miljoner kronor.

2015

  • Gävle 28,5 mkr.
  • Helsingborg 98 mkr.
  • Karlstad 70 mkr.
  • Linköping 36 mkr.
  • Luleå 8 mkr.
  • Lund 298,4 mkr.
  • Östersund 3,175 mkr.

2016

  • Borås 12,75 mkr.
  • Eskilstuna 4 mkr.
  • Göteborg 29 mkr.
  • Helsingborg 11,5 mkr.
  • Hörby 17,25 mkr
  • Jönköping 27 mkr.
  • Karlskrona 35,05 mkr.
  • Kungsbacka 16 mkr.
  • Kungälv 16,5 mkr.
  • Landskrona 27 mkr.
  • Linköping 9,75 mkr.
  • Malmö 35 mkr.
  • Norrköping 38,13 mkr.
  • Nyköping 3,625 mkr.
  • Skellefteå 13,5 mkr.
  • Stockholms landsting 185,15 mkr.
  • Stockholm stad 2,75 mkr.
  • Trollhättan 4 mkr.
  • Umeå 49,75 mkr.
  • Uppsala 120,817 mkr.
  • Värnamo 6,615 mkr.
  • Västerås 26 mkr.
  • Växjö 22,775 mkr.
  • Örebro 8,808 mkr.
Källa: Trafikverket
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter