Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Bättre koll på brounderhåll med nya sensorer

7 november 2016
Lidingöbron
I ett nytt forskningsprojekt ska forskare från KTH montera sensorer på Lidingöbron som berättar hur bron mår och när det är dags för underhåll. Foto: Mostphotos
Forskare vid KTH har tagit fram en ny teknik där broar själva, i realtid, kan berätta när de behöver underhåll. Något som kan göra att livslängden förlängs med decennier.
Tekniken bygger på ett sensorsystem som meddelar när bron är i behov av inspektion, underhåll eller reparation. Något som gör att risken för att inleda en broreparation i förtid minimeras eller att man hamnar i akutsituation där bron tvärt måste stängas av på grund av underhåll.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-16 idag

FAKTA Lönsamhet med tekniken

– Trafikverket spenderar cirka 1,3 miljarder kronor per år på drift och underhåll av våra broar. Om vi instrumenterar de kritiska broarna med smarta sensorsystem så tror vi att vi kan spara minst 100-150 miljoner per år, säger Raid Karoumi professor på avdelningen för bro- och stålbyggnad vid KTH.

Raid Karoumi
Raid Karoumi, professor på avdelningen för bro- och stålbyggnad vid KTH. Foto: KTH
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter