Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Plats på plank för bostadsdrömmar

29 januari 2016
dromplank
Ett Drömplank fångar upp idéer och åsikter om boendemiljön. Nu på plats i Huddinge. Foto: Veidekke
Veidekkes tolkning av fenomenet drömplank börjar bli ett begrepp. Idag kommer det till Huddinge för att markera startskottet för omvandlingen av Storängens industriområde.

Sedan 2014 har företaget använt sig av det offentliga rummet runt om i Sverige, för att fånga upp de omkringboendes idéer och tankar om bostaden och närområdet.

Med ett drömplank vänder sig Veidekke till dem som bor i närområdet av ett planerat bostadsprojekt och uppmanar dem att berätta vad de önskar sig av sin boendemiljö. Ofta handlar det om stora frågor som miljö- och klimatfrågor eller om vem som är drömgrannen.

–Vi vill involvera våra köpare och ge dem möjligheten att uttrycka sina bostadsdrömmar. Vi har en förhoppning om att kunna ta med oss resultatet in i kommande projekt, säger Cecilia Sahlström som är projektutvecklare på Veidekke Bostad.

Det allra första drömplanket uppstod i och med att Candy Chang skrev ”Before I die I want to...”på ett övergivet hus i New Orleans, 2011. I Veidekkes översättning blir originaltexten istället: ”Innan jag dör vill jag bo…”.

Från och med idag och två veckor framöver, har de boende i Huddinge alltså möjligheten att klottra, skriva och rita vad de vill förmedla om sina önskemål och tankar om bostäder och boendemiljö på planket.

Vid renoveringsprojekt jobbar Veidekke med en närmare dialog och med konkreta förslag med de boende och där har man ännu inte använt sig av drömplank.

FAKTA Fakta om Drömplank

Candy Chang bor i New Orleans och arbetar med det offentliga rummet och hur människor möts. År 2011, efter att hon förlorat en närstående, målade hon väggen på ett övergivet hus med kalkfärg. På väggen skrev hon sedan orden ”Before I die I want to...”. och lämnade kritor för att förbipasserande skulle kunna fylla i vad de vill åstadkomma, uppleva och uppnå innan de dör.
Idén blev en enorm succé och har sedan dess spridit sig till mer än 300 väggar i över 50 länder runt om i världen.

Källa: Veidekke
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter