Prisdialogen har ökat förtroendet för fjärrvärme
26 april 2016
2016-04-26 08:00:00

Fjärrvärmekunder och leverantörer är överens om att dialog är bästa lösningen mot ett ökat förtroende. Foto: Leif Ingvarson
Både fjärrvärmekunder och leverantörer ser positivt på Prisdialogen, visar Energimarknadsinspektionens utvärdering som överlämnats till regeringen.
Prisdialogen skapades 2013 och är ett initiativ av Riksbyggen, SABO och Svensk Fjärrvärme som ska förbättra kundernas ställning på marknaden genom exempelvis större delaktighet vid prissättning.
FAKTA
Om utvärderingen
EI:s utvärdering bygger på intervjuer med fjärrvärmeföretag och kunder, samt på fjärrvärmeföretagens rapporter om drift- och affärsförhållanden och årsrapporter.
Kompletterande utvärdering
Prisdialogens styrelse har också låtit utvärdera verksamheten, som kan komplettera EI:s utvärdering. Den visar också att Prisdialogen gör skillnad. Kunder som deltagit aktivt i en lokal dialog är betydligt mer nöjda än de som inte har haft dialog.
Fördjupningsmaterial