Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Mindre påverkan på miljön med kall asfalt

16 september 2015
VTI:s försök med kall asfalt har pågått under två år. Bland annat har man testat tekniken på riksväg 95 mellan Boliden och Skellefteå. Foto: Håkan Carlsson
Kallteknik är ett effektivt sätt att minska miljöpåverkan jämfört med traditionell varmtillverkning av asfalt. Det visar en ny studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
VTI:s rapport ”Kalltillverkad asfalt” visar att det finns flera miljöfördelar med att tillverka och lägga ut kall asfaltsbeläggning jämfört med varm beläggning. Det går bland annat åt mindre energi och koldioxidutsläppen blir mindre jämfört med varmtillverkad asfalt.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-16 idag

OM Projektet

VTI:s rapport 865-2015 "Kalltillverkad asfalt" har utförts på uppdrag av Trafikverket. I studien utvärderas kalltillverkade asfaltmassor baserade på hårdare bitumen i bärlagren anpassad för högtrafikerade vägar där varmblandad asfalt av tradition används.

Ett par av provsträckorna har varit instrumenterade för att man ska kunna klarlägga skillnader mellan olika beläggningar och jämföra med varmtillverkade asfaltbeläggningar inom några år. Provsträckorna har trafikerats under cirka två år, vilket är en relativt kort tid, och därför är slutsatserna i VTI:s rapport preliminära.

Fördjupningsmaterial
FAKTA Kall asfalt

Kalltillverkad asfalt innebär att ballasten inte värms upp. Bindemedlet utgörs i huvudsak av bitumenemulsion men även mjukbitumen eller skummat bitumen används. Temperaturen på bitumenemulsion varierar mellan 60–80 grader beroende på typ av bindemedel och beläggning samt temperaturen vid utläggning.

Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;