Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

EU inför ljudkrav på elbilar

22 september 2015
Fem olika ljudkoncept för elbilar ska tas fram och testas, först i en simulerad miljö och sedan i en verklig trafiksituation. Foto: Michael Erhardsson
Alla nya elfordon som säljs inom EU måste börja avge ljud när de kör vid låga hastigheter. Ett svenskt samarbetsprojekt ska ta fram olika ljudkoncept för elbilar.

De nya EU-kraven börjar gälla 2019 då fordonen måste utrustas med ett varningssystem. Johan Fagerlönn är forskningsledare vid Interactive Institute Swedish ICT, som arbetar med ljudprojektet där Scania, Volvo Cars och Volvo Bussar också är engagerade. Projektet finansieras till stor del av Energimyndigheten.

Säkerhetsrisk för trafikanter

– Elfordon är väldigt tysta när de kör i låga hastigheter, upp till 30 km/h. Det kan bli en säkerhetsrisk för oskyddade trafikanter som inte hör när bilarna kommer, säger Johan Fagerlönn.

Detta gäller särskilt för synskadade som upplever en minskad trygghet i trafikmiljön. Men för övriga är forskningen kring riskerna inte entydig, menar Johan Fagerlönn.

– Forskningen pekar åt olika håll, så när Eu-parlamentet kommer med de här nya kraven så tar de nog det säkra för det osäkra.

När elbilarna kör fortare närmar de sig vanliga bilar genom att ljuden från bland annat däcken tar över.

Testas i avancerad lyssningsstudio

I det ljudprojekt som Johan Fagerlönn ingår i arbetar tre personer med olika inriktning: en person har akustikbakgrund, en har en forskarbakgrund inom kognitiv psykologi och en är ljuddesigner. Tillsammans ska de utveckla ett antal olika ljudkoncept som de sedan testar i simulerade trafiksituationer i en avancerad lyssningsstudio. Ett par av ljuden kommer sedan att testas i en verklig trafikmiljö.

– Sedan är det upp till biltillverkarna att anpassa ljuden till sina märken och modeller. Jag tror att det kan ge nya möjligheter för att förhöja upplevelsen av elfordon.

Finns det inte en risk att det kan bli störande med många olika slags ljud?

– Jo, en sådan risk finns, att det i till exempel korsningar bli ett sammelsurium av olika ljud när elbilarna står och köar. Det kan bli väldigt enerverande och skulle då kunna leda till en mer negativ syn på elfordon, säger Johan Fagerlönn.

Goda exempel med mindre buller

Just därför hoppas han att projektet ska kunna ta fram goda exempel på ljud som inte innehåller för mycket buller eller som leder in i byggnader där folk sitter och arbetar. Ljuden ska låta behagliga, men måste samtidigt ge en upplevelse av att det är ett fordon som närmar sig. Fågelsång ger exempelvis fel association.

Skapa nya ljud från grunden

– Vi kommer att utgå från vanliga motorljud och se om man kan göra dem lite behagligare. Eller så kan man bygga ett helt nytt ljud från grunden. Vi får vara kreativa och se vilket designutrymme som ryms inom de nya EU-kraven.

Projektet med att ljudsätta elfordon är tvåårigt och avslutas på våren 2017.

FAKTA Mer om projektet ljud för elbilar

Samarbetsprojektet med att ta fram olika ljudkoncept för elbilar heter SAVAS, Sound Design for Acoustic Vehicle Alerting Systems.

Det är ett tvåårigt projekt som finansieras till stor del av Energimyndigheten.

Förutom Interactive Institute Swedish ingår Boverket, Transportstyrelsen, Luleå tekniska universitet, PiteEnergi, Scania CV, Nevs, Volvo Bussar och Volvo Personvagnar i projektet.

 

 

Johan Fagerlönn forskar fram nya ljud till elbilar. Foto: ICT.
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
Fler nyheter
;