Väg, järnväg och VA i fokus i nytt förslag

– Tiden från att en idé till att bygget står klart och är redo att använda, kostar mycket pengar. Därför behövs regelförenklingar för att komma igång snabbare, poängterar Stefan Attefall, ledamot i Infrastrukturkommissionen och tidiga
1. Genom ett ramverk för investeringar i infrastruktur kan politiska avvägningar tydliggöras och olika former för finansiering och organisering kan jämföras inför beslut om större projekt. Antalet innovationsupphandlingar bör öka.
2. Utrymmet för AP-fonderna att placera i onoterade tillgångar och fast egendom, som infrastruktur, bör öka.
3. För att främja alternativ finansiering och organisation bör det utredas hur brukaravgifter kan tas ut i det befintliga vägnätet i samband med större underhållsåtgärder och nyinvesteringar.
4. Ändra lagstiftningen så att brukaravgifter och trängselskatter i högre grad kan baseras på trafikflöden i realtid, snarare än fasta klockslag. Driv på elektrifieringen av vägnätet.
5. Modernisera regleringen av va-systemen. Utan att ge avkall på folkhälsomålet, som är grunden för dagens lagstiftning, bör förutsättningarna för att anpassa va-lagstiftningen enligt samma principer som gäller för el- och fjärrvärmemarknaderna prövas.
Om kommissionen
Infrastrukturkommissionen tillsattes i mars 2015 med uppdraget att utreda möjliga tillvägagångssätt och modeller för att effektivisera och öka omfattningen av infrastrukturinvesteringar i Sverige. Slutrapporten presenterades den 28 oktober 2015.
Arbetet har finansierats av initiativtagarna MTR, NCC, PEAB, Ramböll, Skanska, Veidekke, KPMG och WSP.