Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Piffning - kostar lite men ger mycket

18 mars 2015
Piffpengar blir till doftande persilja. Hökarängens centrum har lyfts av Stockholmshem genom noggrann planering, genuin vilja och spontana åtgärder i samverkan med de boende. Foto: Stockholmshem
Det kallas ”piffpengar” – ett ord som väger alldeles för lätt för vad det egentligen står för. För man kommer långt med små medel. I femtiotalsförorten Hökarängen i Stockholm vet man precis vad det handlar om.

– Jag tycker absolut att piffpengar behövs, sa Åsa Stenmark på Stockholmshem vid ett lunchseminarium i Fastighetsägarnas regi tidigare i år.

När vi talas vid nästa gång så resonerar hon lite kring uttrycket. Att ”piffpengar” låter fel och att det känns förminskande. Likadant är det i branschen i stort.

– Det är ett uttryck man slänger sig med. Det är ofta utgifter som inte finns specificerade i budget utan dyker upp lite efter behov. De är spontana till sin natur och det är också det som är själva framgångsfaktorn med ”piffning”. Det handlar sällan om stora extrautgifter. Tvärtom faktiskt - när man ser till vad det ger. 

Närvaro är avgörande

Sedan 2011 har Stockholmshem arbetat intensivt med centrumutveckling av stockholmsförorten Hökarängen. Åsa Stenmark har som projektledare för ”Hållbara Hökarängen” haft sitt kontor i centrum och tillsammans med sina kollegor varit dagligen närvarande.

– Det har varit avgörande för att åstadkomma det vi har gjort på de här fyra åren. Nära kontakt med de boende leder till konkreta förverkligande av deras egna idéer och önskemål. Ingen vet bättre än de vad som behövs.

Nu lyfts "Hållbara Hökarängen" fram som ett föredömligt exempel. En del i framgången är det som man skulle kunna kalla piffning.

– Vi har fått en del kritik av folk som tycker att vi bara sminkar upp en yta, men det är fel tycker vi. Det vi gör är att synliggöra ett centrum med många bra kvaliteter genom att ta hand om det, hålla rent och snyggt.

Yta som går på djupet

Åsa Stenmark menar att det är viktigt att ett område ser friskt och omhändertaget ut. Ser det istället nedgånget ut så bygger det snabbt på i en nedåtgående spiral. Nolltolerans mot klotter är en sådan insats.

– Det ska vara borta samma dag som det upptäcks. Allt det där gör upplevelsen mycket mer positiv. Det skapar trivsel, trygghet och stolthet.

Ljusskyltarna, som alltid varit något av Hökarängens signum, är en av de till synes ytliga åtgärder som gett effekter på djupet. Nu ingår en ny skylt i alla butikernas hyreskontrakt, så att de är enhetliga och framför allt tydliga med vilken verksamhet som faktiskt bedrivs i lokalen..

Boendedialog + piffpengar = framgångsfaktor

Att skapa odlingslotter mitt i centrum är en annan åtgärd som kan räknas in under begreppet ”piffning”. En trist rabatt med en tallruska blev en frodig odlingslott där de boende numer kan plocka sig en bukett persilja att ta med hem och toppa middagen med.

Eller som när flera boende uttryckte sitt missnöje med dålig belysning i centrum om vintern. Efter lite research fick projektteamet reda på att det en gång funnits en julbelysning. Då tog de fram ett par förslag som hökarängsborna fick rösta på och sedan tillverkades det vinnande förslaget. Detta var inte billigt, men kan absolut räknas som piffpengar.

– Allt detta är exempel på ”lågt hängande frukter”. De är lätta att plocka, de kostar lite men ger mycket. Det är smart att satsa på det.

 

Julbelysningen är en klockren "piffning" som ett direkt resultat av boendedialog. Butikernas ljusskyltar har alltid varit ett signum för Hökarängen. Nu görs de i ledteknik istället för neon och är en del i satsningen att lyfta centrum. Foto: Stockholmshem
Fördjupningsmaterial
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter