Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Modellerna för marknadstillträde måste ändras

21 december 2015
tag.passerar-forbi-vid-laxa
Gunnar Alexandersson, ekonomie doktor från Handelshögskolan, har lämnat över sitt betänkande kring järnvägens organisation till regeringen. Foto: Michael Erhardsson
Nya stambanor för höghastighetståg kräver förändrade modeller för marknadstillträde. Det förslår Utredningen om järnvägens organisation i sitt slutbetänkande till regeringen.
Staten bör inte påbörja förhandlingar med kommuner och regioner om medfinansiering av höghastighetsjärnvägar förrän det finns ett tydligt ställningstagande om vad de framtida nya stambanorna ska användas till.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-16 idag

FAKTA Om utredningen

Regeringen beslutade 2013 att en särskild utredare skulle göra en översyn av järnvägens organisation. Syftet var att föreslå förbättringar av järnvägssystemets organisation för att på bästa sätt kunna möta framtidens krav på ett effektivt och hållbart transportsystem.

Utredningen fick namnet "Utredningen om järnvägens organisation" och har letts av Gunnar Alexandersson. Utredningen är genomgripande och omfattar flera delrapporter, bland annat om järnvägunderhållet. Slutbetänkandet ”En annan tågordning – bortom järnvägsknuten (SOU 2015:110)” har nu lämnats till regeringen.

 

 

Källa: Trafikverket
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter