Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Unikt samarbete för framtidens städer

31 augusti 2015
Redan om 20 år kan självkörande fordon vara en del av samhället, menar Suzanne Andersson, avdelningschef på trafikkontoret Göteborgs Stad. Foto: Micaela Nordberg
Det är hög tid att börja planera för självkörande fordon vid planeringen av framtidens städer. Det menar Suzanne Andersson på trafikkontoret på Göteborgs Stad och en av sex parter i det unika Drive Me-projektet.
Utvecklingen av autonoma fordon i världen pågår för fullt och de flesta fordonstillverkare jobbar på ett eller annat sätt med den nya tekniklösningen.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-17 idag

FAKTA Projektet

De första testbilarna rullar i Göteborg och dessa är redan till stor del självkörande. Målet är att om två år ha 100 självkörande bilar samt en öppen parkering i Göteborg där bilarna ska kunna parkera på egen hand. Nästa steg blir att testa bilarna i en mer komplicerad stadsmiljö där man har fotgängare och cyklister som kan hamna i konflikt med bilen samt rondeller och korsningar.

FAKTA 7 grundfrågor

I Drive Me-projektet har man identifierat följande sju grundfrågor som man vill få svar på;

  • hur infrastrukturen behöver förändras
  • vilka är säkerhetsfördelarna och riskerna
  • vilka samhällsnyttor finns
  • vilka är miljöfördelarna
  • finns det lagliga hinder
  • hur påverkar det trafikflöden
  • hur kommer det att fungera i interaktionen med andra fordon och väganvändare med flera.
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter