Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Gemensam plattform för skoltävlingar

31 mars 2014
Under det gemensamma namnet ”Construction Skills Sweden” ska eleverna delta i yrkestävlingar både nationellt och internationellt. Här tävlar muraren Oskar Hansson i WorldSkills Competition i London 2011. Foto: Patrik Cederman.
En gemensam plattform för skoltävlingar med syftet att höja byggbranschens attraktion och på sikt bidra till att lösa kompetensförsörjningen, har sett dagens ljus.

 ”Construction Skills Sweden” är namnet på den gemensamma plattformen och de första stegen mot målet, EuroSkills i Göteborg 2016, har påbörjats.

Med en bas i Byggindustrins yrkesnämnd, BYN, samverkar Sveriges Byggindustrier, Byggnads och Svensk Byggtjänst till att bilda en gemensam plattform för de fyra yrkena träarbetare, murare, plattsättare respektive väg- och anläggningsarbetare. Tanken är att under det gemensamma namnet ”Construction Skills Sweden” delta i yrkestävlingar både nationellt och internationellt.

Saknade underbyggnad

– Ett av skälen till samarbetet var att vi saknade en etablerad skoltävling att bygga vidare från inför yrkestävlingar. Ska man tävla behövs en underbyggnad av personer som kan tävla. Det viktigaste för oss är att få skolorna att vilja tävla, vilket bidrar till att lyfta kvaliteten på yrkesutbildningen. Vi tror även att det är ett bra sätt att visa dessa yrken för yngre som står i begrepp att välja till gymnasieskolan. Under 2013 har därför första steget tagits mot att införa skoltävlingar, säger en av initiativtagarna, Lars Tullstedt, expert inom kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier.

Tävlingsupplägg av yrkeslärare

Utvecklingen av tävlingsupplägget har gjorts av yrkeslärare och branschens roll har varit att stödja och bidra till en nationell samordning. Tävlingsgrenarna, som gäller för elever i årskurs 3 på bygg- och anläggningsprogrammet, ska kunna ske under en dag. Tävlingarna har ett gemensamt upplägg och instruktionerna är lika oavsett skola.

– De har redan kommit in fler ansökningar från skolor i hela landet inom bygg- och anläggningsprogrammet. Även uttagningar har gjorts som leder till tävlingsdeltagande. Framför oss har vi närmast Yrkes-SM i Umeå som sker den 14-16 maj där vi i år strävar efter att ha cirka 4–6 tävlande inom de fyra yrkeskategorierna, säger Lars Tullstedt.

Mäter kvalitet och yrkesskicklighet

Tävlingen är praktiskt inriktad och man mäter framför allt kvalitet och yrkesskicklighet, men även arbetsmiljöaspekter. Exempelvis vad man ska ha för skyddsutrustning.

– Vi på Svensk Byggtjänst ägs av branschens alla aktörer och har som mål att bli Byggsveriges kunskapsnav. Därför känns det naturligt att samarbeta med Sveriges Byggindustrier och Byggnads i BYN i denna skoltävling. ”Construction Skills Sweden” är en bra gemensam plattform för att underlätta kompetensförsörjningen till branschen. Kvalitet, yrkesskicklighet och arbetsmiljö som man framförallt mäter i tävlingen, är tre viktiga parametrar för att vi ska uppnå en bygg- och förvaltningsprocess i världsklass. Det är bra, säger Erik Hellqvist, VD, Svensk Byggtjänst.

Höjer branschens attraktion

Syftet med samarbetet är att höja branschens och de enskilda yrkenas attraktion och därmed på sikt bidra till att lösa kompetensförsörjningen samt att höja kvaliteten i yrkesutbildningarna.

– Vi vill visa elever och yrkeslärare att det finns ett engagemang och ett intresse från byggbranschens sida och att etablera en neutral plattform för branschsamverkan kring yrkestävlingar, säger Lars Tullstedt.

Målet är att etablera en skoltävling och att leverera ett professionellt evenemang och en väl genomförd tävling i EuroSkills i Göteborg 2016 samt att vara en erkänd branschpartner till ”WorldSkills Sweden”. Samarbetet ”Construction Skills Sweden” är finansierat fram till 2016.

– Det har visat sig att lärarna som varit med och konstruerat tävlingsgrenarna nu vill växla upp sitt engagemang och bli experter, vilket är en glädjande bieffekt. Som domare i de internationella tävlingarna får de då arbeta med att ta fram tävlingsinstruktioner och följa de tävlande under hela tävlingsmomentet. Det är nödvändigt att det är yrkeslärare som gör detta då de ska bära erfarenheten från tävlingarna tillbaka till utbildningen, avslutar Lars Tullstedt.

– Ska man tävla behövs en underbyggnad av personer som kan tävla, säger Lars Tullstedt på Sveriges Byggindustrier. Foto: David Magnusson.
FAKTA Om ”WorldSkills Sweden”:

WorldSkills Sweden är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan. Utöver dessa parter medverkar även branschorganisationer, yrkesnämnder, myndigheter, skolor och företag aktivt och ekonomiskt.

Uppdraget WorldSkills Sweden har, att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrkesutbildningar, uppnås bland annat genom att anordna och driva yrkestävlingar som Yrkes-SM samt ansvara för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i WorldSkills Competition (världsmästerskap) och EuroSkills, (Europamästerskap).

Genom att arrangera yrkestävlingar, utse yrkeslandslag och leda deras deltagande i internationella tävlingar skapar WorldSkills Sweden goda ambassadörer och förebilder för andra
ungdomar.

Fördjupningsmaterial
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter