Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Robot målar vägsymboler

4 september 2013
För att förbättra arbetsmiljön för vägarbetare som målar väglinjer har en ny robot tagits fram. Foto: RME.
Arbetsmiljön för vägarbetare som målar väglinjer är förenad med flera risker. Nu lanseras en robot som ska göra arbetet säkrare.

Nu har ett helt nytt koncept tagits fram som gör att vägarbetaren får en säkrare arbetsplats. Road Marking Equipment, RME, har i samarbete med Street Smart Equipment, SSEQ,  utvecklat en robotarm som vägarbetaren kan styra från hytten på lastbilen. Arbetet med att måla väglinjer blir därmed säkrare, vilket minskar risken för skador och i värsta fall dödsfall vid en olycka. Eftersom arbetet sker från hytten blir också arbetsmiljön för vägarbetaren bättre.

Fram till idag har målningen av texter, symboler, pilar, övergångsställen och spärrfält skett manuellt genom att vägarbetaren skjuter en skopa framför sig och vartefter fyller på med mer färg från en lastbil. Ett arbete som är förenat med stora risker, eftersom man uppehåller sig i trafiken. De vita vägmarkeringarna är en viktig del av vägen, de leder, informerar och varnar trafikanterna, men det är en farlig arbetsplats för den som målar linjerna. RME och SSEQs nya robot utför hela arbetsmomentet på egen hand, från att placera den aktuella symbolen på rätt plats, till att måla den.

- Det enda föraren behöver göra är att styra roboten via en dator inne i förarhytten, säger Mattias Lindström, säljchef på RME.

Effektivt och säkert

Det går åt en lika stor mängd material för att måla symbolerna med hjälp av robotarmen som att utföra arbetet manuellt. Dock tar själva målningsmomentet något längre tid med roboten. Men enligt Mattias Lindström behöver man å andra sidan inte förbereda arbetet med att mäta ut placeringen av symbolen, ställa ut koner, skyddsbarriärer med mera, vilket gör att man totalt sett ändå sparar tid.

- Något man verkligen kan spara in kostnader på är just skyddsåtgärderna. Man behöver inte sätta ut koner och man kan ha betydligt färre skyddsfordon, så kallade TMA-bilar, säger Mattias Lindström.

Med säkrare och effektivare utläggning av symboler finns en förhoppning om att antalet symboler i körfälten också kan öka i framtiden, menar Mattias Lindström.

- Att kunna placera information, till exempel hastighetsbegränsning eller vägnummer, där trafikanten tittar, kan bidra till färre olyckor i trafiken.

Hoppas på metoden

Svevia, som har bidragit med en del utvecklingspengar till projektet, har goda förhoppningar om den nya metoden.

- Det finns inte något liknande i hela världen och vi ser framemot att få ut roboten på vägarna, säger Magnus Fredriksson, arbetschef, Svevia.

FAKTA Om roboten

Tillverkare: RME och SSEQ
Utvecklingstid: Cirka 4 år
Antal maskinförare/operatörer: 1
Utläggningshastighet: 0,5 – 1 m/s
Material: Termoplast, 200 grader varm
Kapacitet termoplast: 1200 kg (på prototypen, kan utökas)
Robotarm: Elektrisk, 5 leder

Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter