Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Betalstation för vatten ökar driftsäkerheten

16 januari 2013
Bättre skalskydd och högre vattensäkerhet, bättre VA-ekonomi samt säkrare arbetsmiljö för entreprenörerna - Örebro kommun ser flera fördelar med de så kallade vattenkioskerna.

För kommunen ger lösningen med så kallade vattenkiosker framför allt högre vattensäkerhet men det blir också lättare att följa upp vattenförbrukningen, ta betalt av kunderna och man kan spärra uttag.

Spolbilar, vägentreprenörer och andra än räddningstjänsten ska kunna hämta vatten på ett säkert, snabbt och enkelt sätt.
Förutom högre trafiksäkerhet får kunderna också bättre kontroll på sin vattenförbrukning. De har ett eget log-in där de kan se hur mycket den egna personalen tankar. Avgiften kan inledningsvis ligga på den vanliga VA-taxan.

Betalstationer i Örebro

De två stationer som Örebro kommun har är byggda inomhus ovan mark i varma utrymmen. Nästa station som planeras kommer att placeras i en brunn och förhoppningsvis kommer den att bli självförsörjande energimässigt genom solceller.

En av de befintliga stationerna finns på ett industriområde nära Tekniska Förvaltningens kontor. På ytterväggen finns ett uttagsrör samt en tappkran för dricksvatten vilket ger tillgång till kostnadsfritt nödvatten dygnet runt.

Nödvattnet kommer alla invånare åt med ett knapptryck. Strålen är inställd på en tidsintervall och ger cirka 20 liter per tryckning.
Nödvattenfunktionen fanns tidigare vid det centrala vattenverket, men vattenkiosken minimerar onödig trafik runt vattenverket och ger bättre skalskydd.

Uttagsröret för entreprenörer har högre flöde. Där tar det cirka sex minuter att fylla åtta kubikmeter.
Kunden sätter in sin personliga nyckel i dataenheten och uttaget registreras direkt, lagras och skickas till Tekniska Förvaltningens system.

Investeringen för den första betalstationen var cirka 150 000 kronor, kommunens andra station var något billigare, cirka 110 000 kronor. För leveransen svarade Poul Tarp A/S svenske agent KZ Handels.

Skötsel och uppföljning 

Tillsynen och driftskostnaderna vid betalstationerna i Örebro har varit minimala. Det har också blivit lätt för kommunen att följa upp alla vattenuttag och användningsnycklar.

Kunderna har reagerat positivt på det nya systemet enligt Göte Toftler på Tekniska Förvaltningen i Örebro kommun.

 
Systemet med betalstationer för vatten används även i andra kommuner.

 

FAKTA Drivkrafter
  • En av orsakerna till att man började titta på en lösning med betalstationer var vattensäkerheten.
  • En annan direktivet om att senast 1 januari 2013 ska alla brandposter ha ett bättre skalskydd.
  • Kommunen har också skyldighet att redovisa vart vattnet tar vägen och ta betalt för det.
  • En fjärde viktig aspekt har varit trafiksäkerheten. Ingen behöver nu stå ute i gatan och fylla på vatten.
Fler nyheter
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne