Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Ta tåget mot himlen: persontransport i skyskrapa

21 februari 2013
I framtiden kan sammankopplade hissvagnar komma att gå i både vertikala och horisontella schakt. Bild: Tyréns
Om man kombinerar en tunnelbana och en hiss så blir det ett helt nytt svenskt koncept för framtidens persontransport i skyskrapor. Meningen med idén är att få större ytor, samt att spara tid och energi.

Det är det svenska konsultföretaget Tyréns som presenterat sina tankar om framtidens hissar.

Grundtanken kommer från tekniken med bergbanor där tågen drar varandra, ett på väg ner är motvikt till ett som är på väg upp. En vertikal tunnelbana skulle kunna fungera på samma sätt.

Frigör mer yta

Vertikala schakt i skyskrapans ytterdel blir då samtidigt en del av den bärande konstruktionen, vilket ytterligare sparar in på kostnaderna. De små sammankopplade hissvagnarna kan med vissa avstånd i höjdled gå in i horisontella schakt med stationer där av- och påstigning sker.

Ska man till någon våning mellan dessa stationer kan man ta en traditionell hiss sista biten.

– Passagerarna åker många våningar snabbt utan stopp och det behövs då inte alls lika många vanliga hissar, samtidigt som byggnaden får cirka 30 procent mer ytor som går att använda för uthyrning, säger Peter Severin, konstruktör hos Tyréns.

Stora kugghjul driver

Det är bland annat utvecklingen av hissteknik som gjort skyskrapor praktiskt möjliga. Världens högsta byggnad har 57 hissar och det kommer framtida ännu högre skyskrapor som kommer att ha över 100 hissar.

Det tar således upp stora ytor på varje våningsplan och kräver också mycket energi för driften. Förutom att hisstågen balanseras mot varandra tänker sig konstruktörerna också att utnyttja bromsenergin.

– Den kan överföras via generator direkt till andra hissars drift, samt till belysning och liknande, säger Peter Severin.

Driften ska ske med jättestora kugghjul med kuggavstånd stora nog att en hissvagn går in emellan dem. Och när inget tåg passerar driver hjulet en vajer som sammankopplar hisstågen.

G-kraften ett problem

Ett problem är att hitta ett sätt att hantera G-krafter och snabba tryckskillnader, för att inte behöva ha spypåsar tillgängliga i hissar, som det finns på flygplan.

Trycksatta kabiner förekommer redan i snabba hissar, vilket löser det ena problemet. Men problemet med G-krafter och känslan av “fritt fall” är svårare att hantera, vilket Tyréns just nu jobbar med att finna lösningar för.

Text: Tomas Carlsson

FAKTA Extrema hissfakta
  • Världens snabbaste hiss är uppmätt till 60,6 km/h i skyskrapan Taipei 101, Taiwan.
  • Italien, USA och Kina har flest hissar i världen.
  • Världens nu högsta byggnad är Buri Khalifa (830 meter) i Dubai.
  • Hissen på utsidan av Globen i Stockholm räknas som en av världens mest spektakulära och extrema hissar.
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter