Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Unik lösning för tv- och boendetjänster

24 april 2013
Tillsammans med Jönköping Energi och Kalejdo har bostadsbolaget Vätterhem infört en unik helhetslösning för tv och boendetjänster för alla hyresgäster. Foto: Philips
Jönköping Energi och det kommunägda bostadsbolaget Vätterhem har installerat en helt ny lösning för bredbands-tv. Kundkontakten sker via tv:n.

8 500 hushåll i Jönköpingsområdet kommer att utrustas med två nya boxar. En switch för bredband, tv och telefoni, samt en Motorola 1003-box för digital-tv via bredband.

Detta kombineras med en tv-plattform från Kalejdo som är öppen så att hyresgästen kan hyra kanaler eller filmer från vilken programleverantör som helst, av de som valt att ansluta sig.

Direktkommunikation via boxen

Eftersom boxarna är unika för varje lägenhet kan energibolaget Jönköping Energi och bostadsbolaget Vätterhem kommunicera direkt med hyresgästen.

Med några enkla svarsalternativ kan denne i sin tur ge ett svar tillbaka. Den typen av information kan också styras till en viss trappuppgång, ett hus eller ett område.

Information i realtid

Utöver detta visas för varje enskilt hushåll elförbrukningen i realtid, vattenförbrukning och hur varmt det är i lägenheten. Det går även att plocka fram historiska data för dessa parametrar via sin tv-apparat.

Vätterhem har även lagt upp ett antal instruktionsfilmer med praktiska tips kring skötsel av lägenheter.

Friare kanalval

Tack vare att tv-plattformen bygger på OpenChoice-projektets standard kan hyresgästerna välja bland 200 tv-kanaler och med bara en månads uppsägningstid.

De finns för närvarande tre leverantörer av program och kanaler, men fler är på väg in. I den bästa av världar blir det priskonkurrens när hyresgästen kan välja att ta en kanal från en viss leverantör och en annan kanal från dess konkurrent.

Inga låsta avtal

Det är så allting kring ip-tjänster är tänkt att fungera, men vissa leverantörer vill hålla kvar vid att man måste ha just deras box för att se på deras kanaler. Då låses konsumenten fast i och med investeringen, ungefär på samma sätt som en mobiltelefon kan låsas till en operatör.

Genom att hela infrastrukturen istället ingår i hyran och hör till lägenheten förhindras den typen av inlåsningar.

På gång på fler ställen

Liknande koncept installeras hos massor av bostadsbolag runt om i Sverige. Drivande för denna utvecklingar har Sabo, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, varit. Sabo organiserar över 300 bostadsbolag.

Det unika i lösningen hos Vätterhem är dock möjligheten att kommunicera med enskilda hyresgäster.

Text: Tomas Carlsson

Fler nyheter
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne