Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Vår play-tjänst fungerar för närvarande inte i Google Chrome. Vi jobbar på en lösning.

Förfinad modell öppnar för tyngre brolaster

29 november 2012
Mer, tyngre och snabbare trafik både på väg och järnväg ställer högre krav på broarnas lastkapacitet. En ny förfinad beräkningsmodell gör det möjligt att nyttja befintliga broar hårdare. Det kan spara både pengar och naturresurser.
Gruvboomen i norra Sverige är en del av utvecklingen, men den tyngre trafiken ökar överlag i större delen av landet. Överläraren Arto Puurula vid Savonia yrkeshögskola antog utmaningen kring broarnas kapacitet och arbetade fram en beräkningsmodell för förstärkta betongbroar.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Kundservice stängt idag

Om resultatet av beräkningarna är att bron kan bära ökade trafiklaster, så har man uppdagat brons gömda bärförmåga och förstärkning behövs inte. På bilden: Belastningstest av bron i Örnsköldsvik i samband med Arto Puurulas forskning vid Luleå tekniska universitet.
FAKTA Bärförmågan hos en förstärkt betongbro - Icke-linjär finit elementmodellering av en brottbelastning

Namnet på doktorsavhandlingen är "Bärförmågan hos en förstärkt betongbro - Icke-linjär finit elementmodellering av en brottbelastning - Tillståndsbedömning av en järnvägstrågbro med två spann i Örnsköldsvik förstärkt med stänger av kolfiberarmerade polymerer (CFRP)"

Avhandlingen är en del av det omfattande projektet Sustainable Bridges som finansierades av den europeiska kommissionen, EC, i vilket 32 universitet, forskningsinstitut och företag från 12 olika länder deltog - www.sustainablebridges.net.

Fördjupningsmaterial
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter
;