Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Sveriges räckesstandard ifrågasätts

22 mars 2012
Sverige har börjat gå upp i kapacitetsklasser på utsatta vägar med mycket trafik, men den utvecklingen borde gå fortareenligt Hans Holmén som är teknisk specialist på Trafikverket.
I början av 1990-talet började Sverige genom dåvarande Vägverket tillämpa funktionell provning av vägräcken och ansvarade för deras utformning genom standardritningar. Knappt tio år senare  publicerades den europeiska standarden EN1317-2 som består av flera delar där varje del är ett trappsteg mot ökade säkerhetskrav.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-17 idag

Fler vägsträckor i Sverige borde ha högre skydd. Tyskland och England är förebildsländer som lagt sig högre upp i den europeiska standarden EN1317-2.
FAKTA MC-behov diskuteras i standardgrupp

Den europeiska standardiseringsgruppen diskuterar i år hur krocktesterna ska utvecklas samt hur standarden kan utvecklas så att den tar hänsyn även till motorcyklistens behov.

Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter