Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Första strategin för väg- och broräcken

20 mars 2012
Kunskap om räckesbeståndet, kontroll över underhållsbehovet och fokus på livcykelkostnader är några av målen för Trafikverket. Broförvaltningssystemet BaTMan står som förebild.
Ungefär 1000 mil räcken finns idag längs med våra vägar. Exakt var de finns, när de sattes upp eller vilken räckestyp som är utsatt på en viss vägsträcka finns inte samlat i något register.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-17 idag

Det är många olika problem och behov som Trafikverket och Svenska Väg- och broräkesföreningen vill lösa med den nya strategin.
FAKTA Strategin syftar till att:
  1. Trafikverket ska bli bättre beställare på en marknad som präglas av effektivitet, konkurrens, kompetens och innovationskraft.
  2. Trafikverket ska bli bättre förvaltare av ett räckesbestånd som ger bättre funktion till lägre livscykelkostnad och lägre samhällskostnad.
  3. Väg- och broräcken ska utformas och användas på ett sätt som ger bättre bidrag till väganläggningar med bra helhetsintryck och god funktion.
  4. Väg- och broräckena ska bli bättre och medföra lindrigare skador vid påkörning.
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter