Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Vår play-tjänst fungerar för närvarande inte i Google Chrome. Vi jobbar på en lösning.

Tekniska lösningar för vägkantens bärighet

17 december 2012
Stabilare vägkanter kräver en engångsinvestering i marklösen, vägmaterial samt byggarbete. På bilden en dansk vägkant med stabil skuldra: Foto Vectura
Den vanliga stödremsa om 0,25 meter kan ge det yttre hjulspåret så lite som 45 % av bärigheten vid vägens mitt. Ökad skulderbredd, flackt lutande innerslänt som dränerar, försiktig dikesrensning och täckt dränering löser problemet.
Nyproduktion inom det statliga vägnätet styrs av Trafikverkets VGU och TRVK Väg, men de flesta kommunala vägar byggs enligt samma principer.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Kundservice stängt idag

FAKTA Tre fördelar med starkare vägskuldror
  1. Risken för rundslagna tankbilar och därmed läckage av farliga ämnen minskar.
  2. Väghållaren får minskade kostnader för både vinterdrift och beläggningsunderhåll.
  3. Obehagliga krängningar i fordon med hög tyngdpunkt förebyggs, vilket medför förbättrad arbetsmiljö för yrkesförare.
FAKTA Fyra nyckelfaktorer för bärigheten:
  1. Innersläntens lutning ned mot diket.
  2. Skuldrans bredd.
  3. Dikets djup.
  4. Vägens bärighet (vid vägens mitt).
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter
;