Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Bättre bärighet nära vägkanten

17 december 2012
Deformerade vägkanter slukar pengar och skapar trafikolyckor i Sverige, Norge och Finland. Men i Danmark beräknas bärigheten vid vägkanten med moderna metoder som ger bredare och mer hållbara vägskuldror .
Rekommendationer om 0,25 meters vägskuldra ger ofta deformerade vägkanter som kräver täta reparationer och skapar olyckor. Bredare vägkanter med flackare diken skulle gynna både trafikanter, och på sikt även väghållarens ekonomi enligt Nordiskt Trafikforum.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 290 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 190 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-17 idag

Den vanliga stödremsa om 0,25 meter kan ge det yttre hjulspåret så lite som 45 % av bärigheten vid vägens mitt, det vill säga inte ens hälften. Bild: Vectura
FAKTA Vägkantskador välter lastbilar
  • För yrkesförare av tunga fordon medför vägkantsskador allvarliga olycksrisker.
  • Över 1 000 vältolyckor sker i de nordiska länderna varje år.
  • Många transporterar farligt gods.

Singelolyckor i ytterkurvor

  • Singelolyckan tar flest liv bland bilister och medpassagerare.
  • Ytterkurvor på lågtrafikerade vägar är kraftigt överrepresenterade.
  • Vägens bredd räcker inte  till när föraren försöker återta kontrollen över fordonet.
  • Ungefär en tredjedel av dödsolyckorna sker över mötande körfält.
Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter