Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Webbverktyg för egenkontroll

20 september 2011
Bättre koll och minskade kostnader är några av fördelarna med det nya webbverktyget, säger Jan Thorsson på Fastighetsägarna i Göteborg. Foto: Mikael Ljungkvist
Fastighetsägarna i Göteborg har tagit fram ett webb-baserat system som hjälper fastighetsägare att hålla koll på sin egenkontroll. Även Sabos medlemmar kan köpa det nya verktyget.

Alla landets fastighetsägare är sedan miljöbalkens tillkomst 1999 skyldiga att sköta egenkontrollen av sina fastigheter. Det handlar om att förebygga och motverka hälsoproblem för hyresgästerna och skador på miljön.

Idén om det webb-baserade verktyget kom upp sedan Socialstyrelsen i fjol inledde en tillsynskampanj, där kommunerna haft i uppdrag att kontrollera hur fastighetsägarnas egenkontroll egentligen fungerar.

Ständig kamp

– De flesta fastighetsägare sköter egenkontrollen bra trots att många saknat en tydlig struktur för vad som ska göras och när, säger Jan Thorsson på Fastighetsägarna GFR, som varit med och utvecklat det nya systemet. För många är det en ständig kamp att veta vad man gjort och när det ska kontrolleras nästa gång. Vissa saker kontrolleras ju varje vecka medan andra bara vart tolfte år.

Aktuella kontrollpunkter och tider

Med det nya webb-verktyget kan fastighetsägarna lägga upp ett digitalt dokument med aktuella kontrollpunkter och tider för varje fastighet. Fastighetsägaren får sedan en påminnelse via e-post när det är dags för nästa kontroll.

I en översiktlig matris sammanställs en aktuell lägesrapport där fastighetsägaren hela tiden kan se vilka kontrollpunkter som är avklarade och vilka som återstår.

I paketet ingår också ett pärmsystem med checklistor, rutiner och en handledning för hur en riskinventering går till. Den som köper systemet får också en halv dags introduktionskurs kring miljöbalkens egenkontroll.

Sparar pengar

– Du kan spara pengar genom att visa tillsynsmyndigheten att du har en fungerande egenkontroll och därmed slipper råka ut för granskning och betala tillsynsavgift till kommunen. Kontrollpunkterna är dessutom kopplade till fastighetsförsäkringens allmänna villkor.

Jonathan Merkel på Carlsson & Markel Fastigheter är en av dem som använder det nya webb-verktyget. Hans företag har 30 fastigheter med totalt 180 lägenheter i Västervik, Ankarsrum, Virserum och Hultsfred.

– Systemet kommer att vara till stor hjälp och gör det enkelt att ha kontroll på alla moment som ska utföras, säger Jonathan Merkel.

Paketet är tillgängligt för Fastighetsägarnas alla medlemmar samt Sabos medlemsföretag. Det kostar 3 650–5 150 kronor i startkostnad för Fastighetsägarnas medlemmar (inklusive en startkurs), plus 100–200 kronor per ansluten fastighet.

Från år två är avgiften 300–500 kronor per år samt 180–270 kronor per fastighet.

Fler nyheter
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne