Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

BIM i största byggprojekten

7 november 2011
BIM är en förutsättning för maskinstyrning. Med modern teknik, som laser, totalstationer, nätverks-RTK, GNSS-system (Global Navigation Satellite Systems) mobil telefoni mm har man möjlighet att positionera anläggningsmaskiner med dess maskinstyrningsutrustning. På bilden: arkitektbild Förbifart Stockholm samt färdig tunnel norr i Hallandsåsen. Trafikverket
Förbifart Stockholm och Hallandsåsen projekteras helt i BIM. På så sätt blir två av Sveriges största infrastrukturprojekt också en gigantisk BIM-skola.

Fastigheter och husbyggnad ligger steget före, så för en byggkonstruktör eller installationskonsult är BIM numera ett känt begrepp. Nu börjar även anläggningssidan omfamna BIM på ett mer strukturerat sätt.

– BIM är inte nytt men har hittills använts inom isolerade teknikområden. Nu vill vi göra det möjligt att flytta informationsstrukturer mellan dessa, säger Göran Blomberg som är datasamordnare för stora projekt hos Trafikverket.

Trafikverket spelar bollen

Förbifart Stockholm och Hallandsåsen är Trafikverkets storsatsningar där allt projekteras i BIM. Med hjälp av dem ska både den egna personalen, tekniska konsulter och entreprenörer skolas in i informationsmodellen. Alla delar i projekten har sina egna BIM-samordnare, en ny yrkesgrupp inom branschen.

– Vi tillhandahåller instruktörer åt dem som önskar så att alla får det stöd de behöver. Skickliga projektörer som kan arbeta med BIM kommer inom några år att ha en fördel, säger Ulf B Eriksson som är BIM-ambassadör, och teknisk chef för Förbifart Stockholm hos Trafikverket.

Träning ger vinstchans

Göran Blomberg menar att en av svårigheterna med omställningen från 2D till 3D handlar om hur projektörer och konstruktörer tänker. Rent konkret ställer BIM krav på ett nytt sätt att tänka. Det ska i sin tur leda till besparingar. Ändringar och tillägg står ofta för 10% av kostnaderna inom anläggning. Förbättrad informationshantering kan minska den kostnaden.

– Vi är övertygade om att vi kommer att spara pengar trots den stora initiala kostnaden. Kan vi hamna på två-tre procent för ändringar och tillägg är det lönsamt direkt, säger Ulf B Eriksson.

BIM- konsult i laget

Få beställare har så väl förspänt med nätverk och utbildningsplattform som kollegorna i Trafikverkets BIM-satsningar. Rollen som beställare är en junior karriärväg inom branschen, och de flesta gör inte så många stora upphandlingar. Nybörjarna kan inte heller ta rygg på äldre kollegor. Så det kan ta tid innan beställarledet byggt upp kompetensen.

– Är man själv osäker som beställare finns det konsulter att ta hjälp av. Alla kan få någon att hålla i handen, säger Ulf B Eriksson.

Vänta inte på standard

Med introduktionen av BIM i byggbranschen följer samma kamp om dominans på marknaden som alltid när programvara och datorer är inblandade. Förespråkare från den akademiska världen förespråkar öppna lösningar (jämför med Linux) medan licenskampen pågår för fullt mellan Autodesk, Bentley, Tekla, Graphisoft och Nemetschek.

Trafikverket har en dominerande ställning med ungefär 30 procent av anläggningsmarknaden. Enligt Ulf B Eriksson väljer man att påverka genom funktionskrav i enlighet med LOU. Den information som leverantören lämnar ska vara i vissa format eller översättningsbar till angett format.

– I dag arbetar man genom IFC, en mjukvara som översätter mellan olika programvaror. Den fungerar bra på hussidan och någorlunda hyggligt på anläggningssidan. Att Trafikverket upphandlar så stora projekt med BIM samtidigt som alla deltagare får stöd är banbrytande, säger Mårten Lindström på MORE 10 och aktiv inom nätverket Open BIM.

Koder arbetas in

I projektet Förbifart Stockholm har Trafikverket tagit fram nya koder i samarbete med föreningen Open BIM. Göran Blomberg hade hellre sett att AMA-koderna var inarbetade i systemen. Ett utvecklingsarbete har börjat, men än är koderna inte inarbetade.

– När det både är ett nytt tänk, ny struktur och nya koder blir det jobbigare. På hussidan har kodsystemet SB11 ärvts från CAD-programmen, sådant gör övergången enklare.

I 3D-projektering ska förutom x och y även objektets z-koordinat anges. En projekterad 3D-anläggningsmodell ska redovisa alla ingående överbyggnadslager, ytor och objekt på ett så detaljerat sätt som möjligt.

FAKTA Krav för upprättande av anläggningsmodell

Krav för upprättande av anläggningsmodell (produktkrav vid upphandling)som är utvecklad av Sweco, Trafikverket och NCC 2010 är med i nya utgåvan av Bygghandlingar 90 del 7 – Redovisning av anläggning.

Det har med viss projektanpassning varit med i bla:

  • Upphandling av konsulttjänster för Förbifart Sthlm, Bygghandling (4 upphandlingar så här långt)
  • Upphandling av konsulttjänster för Projekt Hallandsås, Bygghandling, BESTM
  • Upphandling av konsulttjänster för Storkumla-Dunsjö, Systemhandling JVG
FAKTA Praktisk nytta

Med sensorer på skopan eller schaktbladet, ett GNSS system och en 3D-projekterad anläggningsmodell som exporteras till schaktmaskinens maskinstyrningsdator kan maskinföraren med centimeterprecision hela tiden se var, och på vilken nivå, maskinen befinner sig i förhållande till anläggningsmodellen.

Mest lästa artiklar
Mest sedda inslag
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne
Populära expertsvar
Fler nyheter