Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Norra Europas längsta träbro

14 mars 2011
Broarna för gång- och cykeltrafik är separata, traditionella balkbroar med massiv platta av kerto-skivor. Foto: Håkan Svensson.
I april ska den vara klar, den tillfälliga bro av limträ som byggs mellan Nya Karolinska i Solna och Vasastan i Stockholm. Bron blir norra Europas längsta träbro för vägtrafik.
Under de tre år som en ny stadsdel växer fram kring Nya Karolinska ska bilister, cyklister och fotgängare kunna använda sig av bron.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad, Renovering samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 990 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 990 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-17 idag

FAKTA Fakta om träbroar
  • Med rätt utformning har träbroar låga underhållskostnader och lång livslängd.
  • Träbroar är egentligen enbart känsliga för fukt men en konventionell vägbana har ett tätskikt som inte släpper igenom fukt.
  • 120 träbroar byggs i Sverige varje år. Många av broarna är gång- och cykelbroar och de flesta vägbroar är mindre broar på skogsvägar.
  • Den längsta träbron i Sverige är gång- och cykelbron Skutgränd i Umeå, som är 230 meter lång.
FAKTA Om träbron i Solna
  • Består av 2 200 m³ limträ och 1000 ton balkar.
  • Beställare: Trafikverket.
  • Produktion: Svevia.
  • Leverantör av material: Moelven.
  • Konstruktion: Vectura.
  • 183 meter lång och 26 meter bred.
  • Kostnad: 67 miljoner kronor.
Fler nyheter
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne