Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Sopbilar med biogas och diesel

12 november 2010
Chaufförerna tycker att de nya sopbilarna är lite väl stora men bekväma. Bild: Renova
Ragnsells och Renova testar ett antal sopbilar som drivs med en kombination av biogas och diesel.
Bilarna har rullat i kommersiell trafik ungefär ett halvår, och bland andra deltar Renova och Ragnsells.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad, Renovering samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 990 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 990 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Öppet kl 8-16 idag

Göran Stenlund i förarhytten.
FAKTA Så går det till
  • Bränslet: bilarna startas med  biodiesel eller petroleumdiesel. Sedan körs fordonet på biologisk metangas.
  • Motorerna: volvodielsemotorer som byggts om. Ombyggnaden går i praktiken ut på att ett biogassystem monteras parallellt med det ordinarie dieselsystemet. Systemet består av högtryckstankar med högtrycksrör och påfyllning, tryckregulator, gasinsprutare, katalysator och styrsystem.
  • Räckvidd: 50–100 mil beroende på om man kör i staden eller på landsväg.

Fältprovet

  • Deltar: Ragnsells, Renova, Stadspartner
  • Samordnar: Volvo
  • Utvecklar tekniken: Hardstatt Group
  • Pågår: från mars och resten av 2010
  • Resultat halvtid: fordonen drar mer diesel än gas och motorerna ska justeras.
Fördjupningsmaterial
Fler nyheter
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Populära expertsvar
Andra bevakar
Bevaka ämne
;