Feedback
Varan har lagts till i varukorgen

Hyresvärdar misslyckas hålla rent

1 december 2010
Missnöjet gäller bland annat snaskiga miljöstationer och grovsoprum, skräpiga gårdar och trapphus samt gamla cyklar som står och rostar. Foto: Claes Hammarlin.
Landets hyresgäster är kritiska till att deras hyresvärdar inte förmår att hålla rent och snyggt i bostadsområdena. Det visar en landsomfattande studie av Aktivbo och Hyresgästföreningen.
I undersökningen har 5 000 hyresgäster tillfrågats om vad de tycker om servicen och förvaltningskvaliteten där de bor. Både boende hos privata värdar och allmännyttiga bostadsbolag ingår i studien. En liknande studie gjordes för fem år sedan.

Bli abonnent

Vi ger dig daglig fördjupning inom områdena Anläggning, EL & Tele, Förvaltning, Husbyggnad, Renovering samt VVS.
Nyheter & analyser
Full tillgång till våra artiklar, reportage och analyser.
Expertsvar
Full tillgång till expertsvarsbanken samt möjligheten att ställa frågor till alla våra experter.
Bevakningar & Notifieringar
Bevakningar och notifieringar för alla våra områden och ämnen.
Välj en omfattning som passar dig eller prova kostnadsfritt i 14 dagar
FOKUS
Ett
Fokusera din bevakning och få nyheter, analyser och expertsvar från ett valfritt område. 
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Välj ett område
Pris: 3 990 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar
BREDD
Alla
Bredda din bevakning och få full tillgång till nyheter, analyser och expertsvar från alla våra områden.
Bevakningar
Notifieringar
Expertsvar
Alla områden ingår
Pris: 5 990 kr/år + moms
Prova kostnadsfritt i 14 dagar

Jag hjälper dig med abonnemangsfrågor

TELEFON: Kundservice stängt idag

FAKTA Trevlig och snål

Trevlig, snabb, snål och trygg. Det är de mest frekventa begreppen när hyresgästerna med egna ord får beskriva sina hyresvärdar.

Vänlig, hjälpsam, tillmötesgående och pålitlig/ansvarsfull är andra återkommande egenskaper. De allra flesta har en positiv syn på sin förvaltning.

FAKTA Tre av fyra nöjda med förvaltningen

Hyresgästerna är nöjda med förvaltningskvaliteten. Tre av fyra eller 75,1 procent av dem anser att hyresvärdarna är mycket bra eller ganska bra i genomsnitt. Mest nöjda är de med att få hjälp när det behövs och att bli tagna på allvar.

Så här var nöjdhetsgraden för de fem olika betygsatta parametrarna som ingick i förvaltningskvalitet:

  • Hjälp när det behövs 83,1 procent
  • Ta kunden på allvar 82 procent
  • Trygghet 75,5 procent
  • Förvaltningspolicy 68,6 procent
Fler nyheter
Mest lästa artiklar
Debatt i fokus
Andra bevakar
Bevaka ämne